המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

חשיפה לגילנות (אפליה על רקע של גיל) בקרב זקנים והשלכותיה על התנהגויות בריאות ועל שימוש בשרותי בריאות

חוקרים: ליאת איילון1, אלה קון-שורץ2
  1. אוניברסיטת בר אילן
  2. אוניברסיטת בן גוריון
רקע: גילנות מוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כמחשבות, רגשות והתנהגויות ביחס לגיל ולהזדקנות. הדגש במחקר זה הוא על השלכותיה השליליות של הגילנות על אנשים מבוגרים.
מטרות: לערוך סקר מקיף הבוחן את החשיפה של האוכלוסייה המבוגרת לגילנות מצד מערכת הבריאות ולגילנות עצמית. בנוסף נבחן כיצד גילנות קשורה להתנהגויות בריאות ולשימוש בשרותי בריאות.
שיטה: מחקר כמותני שהתבסס על סקר ארצי של בני 50 ומעלה, המפולח על פי גיל, מגדר, קבוצת אוכלוסייה (יהודים ותיקים, ערבים-ישראלים, עולים מברה"מ לשעבר) ואזור גיאוגרפי. סך הכל 1570 איש השתתפו במחקר. ניתוח הנתונים נעשה באמצעות בחינה של קשרים דו משתניים ורב משתניים על מנת להבין את היקף התופעה בישראל והשלכותיה על בריאותם של אנשים מבוגרים.
ממצאים עיקריים: נמצא קשר ישיר בין חשיפה לגילנות לבין מצב בריאותי. קשר זה תווך באופן חלקי על ידי התנהגויות בריאות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: בחינת הקף התופעה והשלכותיה מהווה נדבך ראשון במאבק בגילנות. ידע בנוגע להיקף התופעה והשלכותיה בישראל יעזור לנותני השרות וישפוך אור על התופעה ועל משמעותה בקרב אנשים זקנים. גילנות בעלת השלכות שליליות הן על האדם הבודד והן על המערכת כולה משום שהיא מעצבת את הנושאים אליהם קובעי מדיניות מתייחסים והשאלות אותן הם שואלים. מתן מידע בנוגע להיקף התופעה והשלכותיה חשוב לצורך העלאת המודעות לנושא ושיפור השרות.
מס’ מחקר: ר/2018/4
תאריך סיום המחקר: 12/2021
דילוג לתוכן