המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תפקיד חדש בסיעוד: אחות מומחית קלינית באונקולוגיה- הערכת צרכים, אפיון והגדרת התפקיד בקהילה ובבתי חולים

חוקרים: אסנת בשקין1, קרן דופלט1, נעם אסנה2, מזל אמויאל3
  1. המכללה האקדמית אשקלון
  2. המרכז הרפואי זיו
  3. בית החולים ברזילי
רקע: אחת האסטרטגיות להתמודדות עם המחסור ברופאים היא הכשרת אחיות מומחיות קליניות. בישראל תוכניות הכשרה למומחיות קליניות בשישה תחומים בלבד. לאור העלייה במספר חולי הסרטן- אחות מומחית קלינית באונקולוגיה עשויה לתרום רבות לחולים ולמערכת, בדגש על הנגשת שירותים ושמירה על הרצף הטיפולי.

מטרות: לבחון ולהעריך את הצורך באחיות מומחיות קליניות באונקולוגיה והחסמים בהטמעת התפקיד ע"פ תפיסת אחיות, רופאים ומחלימים מסרטן.
שיטה: מחקר איכותני אשר כלל 40 ראיונות עומק עם צוותים סיעודיים ורפואיים ועם מחלימים מסרטן. כמו כן, נערכה סקירה שיטתית של מודלים לשילוב אחיות מומחיות באונקולוגיה במדינות שונות בעולם. הנתונים נותחו בשיטת ניתוח תמות באמצעות תוכנת Atlas.
ממצאים עיקריים: מחד, נראה כי לתפקיד השפעה פוטנציאלית על איכות הטיפול, מניעת אשפוזים, הורדת לחץ ועומס מהרופאים וחיסכון בעלויות למערכת הבריאות; ומאידך עלה חשש מכרסום בסמכויות הרופאים, חוסר הכרה בתפקיד ובזבוז כוח אדם סיעודי שלא לצורך.
מסקנות: מהסקירה השיטתית של הקורה בעולם ומדברי המרואיינים עולה כי התפקיד נדרש בשטח ויוכל לסייע לפיתוח המקצועי של האחות, למטופלים ולרופאים בשטח, במידה ויוגדרו סמכויותיה של האחות הקלינית בצורה ברורה.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: על משרד הבריאות להתערב ולייצר פלטפורמה של שיח בין סקטור הסיעוד והרפואה על מנת לשים בצד את האגו המקצועי והמחלוקות הפרופסיונליות כאשר טובת המטופלים היא זו העומדת מול עיניהם של כלל הגורמים.
מס’ מחקר: ר/2020/120
תאריך סיום המחקר: 07/2022
דילוג לתוכן