המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תפיסות רופאים לגבי "בדיקות, טיפולים ופעולות בלתי נדרשים" בתחום האונקולוגיה

חוקרים: מוריה אלן1, עינב הורביץ2, רפאל קטן3
  1. אוניברסיטה בן-גוריון בנגב
  2. מכון גרטנר
  3. מרכז רפואי שיבא, תל השומר
רקע: חלק ניכר ממשאבי הבריאות נצרך בצורה לא-הולמת וחולים עשויים לקבל טיפול מיותר, לא-יעיל ואף מסוכן. אונקולוגיה היא תחום הולך וגדל, מבחינת כמות חולים ועלויות. שיעור השימוש-יתר באונקולוגיה גבוה וקיימים תחומים שניתן לשפר להפחתת שימוש-יתר ושיפור איכות הטיפול.
מטרות: לבחון תפיסות והתנסות של אונקולוגים בישראל לגבי שימוש-יתר בשירותי בריאות.
שיטה: ראיונות עומק חצי-מובנים עם ארבעה סוגי אונקולוגים, שהתמקדו בסיבות לשימוש-יתר, גורמים מסייעים להפחתתו והצעות לשיפור.
הראיונות הוקלטו, תומללו, קודדו ונותחו תמטית.
ממצאים עיקריים: הרופאים תארו גורמים ברמות החולה, הרופא והמערכת. גורמים ברמת-החולה כללו את החולה ה"בעל-הידע" וה"דורש", גורמים ברמת-הרופא התמקדו בצורך לספק את החולים ומחסור בביטחון עצמי, זמן וניסיון, וגורמים מערכתיים התמקדות בנגישות והעדר תיאום. רופאים מפחיתים שימוש-יתר ע"י דיאלוג עם החולים, בניית אמון ויחסי רופא-מטפל, ויכולים להפחית שימוש-יתר גם באמצעות עבודת צוות. בקרה על השירותים מפחיתה שימוש-יתר ברמת המערכת.
ניתן להביא לשיפור נוסף באמצעות חינוך ופתרונות הבאים מהשטח.
מסקנות: רופאים יכולים להשפיע על שימוש-יתר כיוון שהם מנחים את החולים ומהווים חלק מהמערכת. מחקרים עתידיים צריכים לכלול תפיסות בעלי-עניין נוספים ולהתייחס לנושא בהקשר של מערכת הבריאות בכללותה ותחומי התמחות אחרים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש צורך בהתערבויות ברמות הרופא והמערכת. לא ניתן ליישם התערבויות רק כמוכתבות מלמעלה והן צריכות להיות בשיתוף פעולה. בחירת ההתערבויות מצריכה תשומת לב להקשר ומעורבות מרמת החולים ועד הממשלה.
מס’ מחקר: א/2015/42
תאריך סיום המחקר: 08/2018
דילוג לתוכן