המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תפיסות מטופלים על תהליך הסכמה מדעת – השוואה בין מערכות הבריאות הציבורית לפרטית

חוקרים: בלה עזריה-סופר1, מרטין שיפר-קרביץ1
  1. אסותא מרכזים רפואיים
רקע: "הסכמה מדעת" הינה תנאי הכרחי למתן טיפול רפואי הכוללת קבלת והבנת מידע והסכמה. לא ידוע עד כמה הליך זה מבוצע בישראל בהתאם לחוק ולשביעות רצון המטופלים.
מטרות: זיהוי בעיות במפגש ובתהליך של מתן הסבר והסכמה לניתוח, על ידי בחינה סובייקטיבית של חווית המטופלים.
שיטה: מחקר משולב שיטות שבוצע באסותא מרכזים רפואיים, ביה"ח הציבורי אסותא אשדוד ובמרכז הרפואי שמיר, ושילב ראיונות טלפוניים מובנים וראיונות עומק איכותיים.
ממצאים עיקריים: 93% זכרו את מפגש ההסבר עם הרופא, ורק 74% זכרו כי במפגש בוצעה חתימה על טופס הסכמה. רוב המטופלים דיווחו כי המפגש התקיים בביה"ח, במהלך החודש שלפני הניתוח וכי הפגישה ארכה 10-20 דקות. רוב המטופלים (88% ו- 86%) דיווחו כי ההסברים ניתנו בשפה בה הם שולטים וכי הרופא אפשר לשאול שאלות. בהתאם, 83% דיווחו כי ההסבר שהרופא נתן היה ברור, ו- 80% דיווחו על הלימה בין ההסבר שקיבלו לבין החוויה בפועל. במחקר האיכותני עלו מספר תמות משמעותיות לשיפור חוויות המטופלים.
מסקנות: במערכות הבריאות הפרטית והציבורית בישראל, תהליך קבלת הסכמה מדעת לניתוח, מבוצע בצורה טובה ובהתאם לחוק. נצפו הבדלים מובהקים בין בתי החולים הפרטיים והציבוריים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ישנן מספר המלצות משמעותיות למנתחים ומנהלי ביה"ח, המתוארות בפירוט בדוח המחקר. מחקרי המשך נדרשים לבחון באופן סובייקטיבי את רמת ההבנה של המטופל בעקבות המפגש ואיכות החתימה בהסכמה מודעת.
מס’ מחקר: ר/2020/89
תאריך סיום המחקר: 08/2022
דילוג לתוכן