המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תמיכה נפשית אינטרנטית לחולים במחלה נפשית בהשוואה למחלה פיסית: בחינת תרומתן של קהילות בריאות אינטרנטיות

חוקרים: רוני אלרן-ברק1
  1. ביה"ס לבריאות הציבור, אוניברסיטת חיפה
רקע: קהילות בריאות דיגיטליות (OHC) הן פלטפורמות אינטרנטיות המאפשרות לחולים לקבל תמיכה רגשית ואינפורמטיבית ביחס לסוגיות בריאותיות.
מטרות: לבחון את סוגי בקשת העזרה (אינפורמטיבית ורגשית) בחמש OHC. לבחון את הקשר בין השימוש ב-OHC לבין חווית הניהול העצמי של מחלה. לבחון עמדות לגבי השימוש ב-OHC בקרב חולים ואנשי מקצוע.
שיטה: ארבעה תתי מחקרים: ניתוח תוכן של תכתובות בחמש קהילות באתר ״כמוני״, סקר בקרב חולים) גולשים באתר ״כמוני״ וחולים אמבולטורים בבית החולים רמב״ם(, סקר בקרב אנשי מקצועות הבריאות, מחקר איכותני בקרב מובילי OHC באתר ״כמוני״.
ממצאים עיקריים: אחוז התכתובות הרגשיות היה גבוה יותר ב-OHC העוסקות במחלות נפשיות בהשוואה למחלות פיזיות. מודל רגרסיה הצביע על כך שחולים אשר פחות בטוחים ביכולת שלהם לנהל את מחלתם מדווחים על יותר שימוש ב-OHC. אנשי מקצועות הבריאות המתנדבים ב״כמוני״ הם בעלי עמדות חיובית יותר ביחס ל-OHC בהשוואה לאנשי מקצועות הבריאות שאינם פעילים ב״כמוני״.
מסקנות: קיימים הבדלים בין חולים במחלה פיזית לבין חולים במחלה נפשית לגבי אופי השימוש ב-OHC. חולים במחלה פיזית עדיין לא רואים בקהילות ״כמוני״ מרחב לשיתוף רגשי. חולים אשר מרגישים שהם לא מצליחים לנהל בצורה מיטבית את מחלתם הם אלו אשר משתמשים יותר ב-OHC, כנראה כתוצאה מתחושה של חוסר אונים אל מול מחלתם.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: פלטפורמת ה-OHC נותנת מענה חשוב לחולים. ניתן לפעול לשיפור מודל העבודה על מנת להגביר את כמות ואיכות השימוש של הלקוחות בפלטפורמה.
מס’ מחקר: ר/2018/133
תאריך סיום המחקר: 02/2022
דילוג לתוכן