המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תכנית הרצף של מכבי: השלכות של יצירת קשר מוקדם עם המשתחררים מאשפוז – על המשכיות הטיפול, השימוש בשירותי בריאות ועלות הטיפול

חוקרים: ברוך רוזן1, חאלד אבו-חוסין2, ברוס לנדון3, ג'ק זוונזיגר4
  1. מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל
  2. מכבי שירותי בריאות
  3. בית הספר לרפואה, הרווארד
  4. אוניברסיטת אילינוי
רקע: תוכנית הרצף של מכבי הושקה ב-2015, בעקבות ההכרה הגוברת בחשיבות של המשך תיאום הטיפול במטופלים עם שחרורם מבית החולים וחזרתם לקהילה. אחיות התוכנית יוצרות קשר עם חברי מכבי ששוחררו זמן קצר קודם לכן מבית החולים. האחיות מעריכות לאיזה טיפול מעקב המטופלים זקוקים ודואגות שצורכיהם ימולאו באמצעות מגוון גדול של ספקים בקהילה.
מטרות: להעריך את השפעת תוכנית הרצף של מכבי מבחינת המהירות שבה המטופל מגיע לרופא המשפחה לאחר השחרור מבית החולים, מבחינת היקף השימוש בשירותי בריאות בקהילה ב-30 הימים שלאחר השחרור, מבחינת שיעור האשפוזים החוזרים בתקופה זו, ומבחינת עלויות.
שיטה: הניתוח המרכזי של התוכנית נעשה בגישת ITT. נעשתה השוואה בין כלל מטופלי מכבי ששוחררו בחורף 2016-7 (תקופת ה'אחרי') ובין כלל המטופלים ששוחררו בחורף 2014-5 (תקופת ה'לפני'). ניתוח משני התמקד במטופלים ששוחררו בפרק הזמן שבין 2016 ל-2017. מאגר המידע הממוחשב והמקיף של תיקי המטופלים במכבי היה המקור העיקרי של נתוני המחקר.
ממצאים עיקריים: על פי הגישה העיקרית של המחקר, לתוכנית הרצף לא היו השפעות משמעותיות ומובהקות על מרבית משתני התוצאה המרכזיים. לעומת זאת, הגישה המשנית של המחקר מצאה הבדלים של ממש בתהליכים ובתוצאות.
מסקנות: המחקר מעורר שאלות בנוגע לאפקטיביות תוכנית הרצף.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: אם מחליטים להמשיך בתוכנית, מומלץ לוודא שיצירת הקשר תיעשה סמוך יותר למועד השחרור. כמו כן מומלץ לשקול למקד את התוכנית במשוחררים בני 75 ויותר ובמשוחררים שיש להם ריבוי מחלות כרוניות.
מס’ מחקר: א/2018/92
תאריך סיום המחקר: 12/2020
דילוג לתוכן