המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

תוקף חיצוני של מחקרים השוואתיים בהקצאה אקראית (Randomized controlled trials)

חוקרים: לאונרד ליבוביץ1, 2, דפנה יהב1, 2
  1. מרכז רפואי "רבין"
  2. אוניברסיטת תל-אביב
רקע: החלטות בתחום הבריאות צריכות להיות מבוססות על ממצאים מהימנים. בעוד שמחקרים רבים עסקו בשיפור התוקף הפנימי של ניסויים מבוקרים אקראיים (RCTs), מעט עבודות נעשו לשיפור תוקפם החיצוני.

מטרות: להעריך את תוקפם החיצוני של ארבעה RCTs בתחום מחלות זיהומיות על-ידי השוואה בין מטופלים שנכללו לאלו שאינם. בנוסף, ביצענו סקירה שיטתית במטרה לבדוק האם מחקרים שהכלילו שיעור גבוה של מטופלים הציגו תוצאים מוטים לכיוון הרצוי.
שיטה: ביצענו ארבעה מחקרים תצפיתיים ובאמצעותם השווינו בין מטופלים שנכללו ב-RCTs לאלו שלא נכללו עקב קריטריוני אי הכללה שונים.
ממצאים עיקריים: נמצאו הבדלים בין משתתפי ה-RCTs לאלו שלא נכללו. בשניים מארבעת המחקרים, המטופלים שלא נכללו היו בעלי מחלות רקע רבות יותר, סבלו מזיהומים חמורים יותר ואף חוו שיעור גבוה יותר של תוצאים קליניים ותמותה. במחקר נוסף, לא נצפו הבדלים משמעותיים בהשוואת קבוצות המטופלים. במחקר הרביעי נמצא כי חולים שנכללו ב-RCT היו מבוגרים וחוו כישלון קליני בשיעור גבוה יותר.
מסקנות: קריטריוני אי הכללה מעטים והיכולת לגייס חולים קשים הינם צעדים מרכזיים לשיפור התוקף החיצוני.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: גיוס מטופלים ע"י רופא בלתי תלוי הוא יאפשר הכללת חולים קשים והתחלת ההתערבות ללא עיכוב. דיווח על מספר המועמדים שלא נכללו יתרום בשיפור היכולת להעריך את התוקף החיצוני של מחקרים.
מס’ מחקר: א/2016/80
תאריך סיום המחקר: 11/2020
דילוג לתוכן