שיפור הזיהוי והמובחנות של תוויות לסימון תרופותהמכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות
 

המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

שיפור הזיהוי והמובחנות של תוויות לסימון תרופות

חוקרים: יובל ביתן1
  1. אוניברסיטת בן-גוריון
רקע: טעויות במהלך הטיפול הרפואי מתרחשות בשיעור גבוה ונחשבות לאחת מסיבות המוות המובילות במדינות מפותחות. אחד הסוגים השכיחים ביותר של שגיאות רפואיות הוא שגיאות במתן של תרופות.
מטרות: המחקר בדק שימוש בדגמים גרפיים (PATTERNS) כאמצעי לשיפור הזיהוי של תוויות של תרופות. פיתחנו תוויות הנבדלות בתדר המרחבי של הרקע(spatial frequency) , וערכנו ניסוי שבדק אם הדגמים הגרפיים מספקים שיפורים בביצועים לעומת תוויות טקסט במשימת חיפוש וזיהוי.
שיטה: הניסוי השווה בין שלושה סוגים של תוויות: תוויות לבנות ושני סוגים של תוויות עם דגמים גרפיים - עם תדר מרחבי נמוך ועם תדר מרחבי גבוה. בניסוי השתתפו 60 משתתפים, 20 בכל אחת מסוגי התוויות.
ממצאים עיקריים: קיימים הבדלים משמעותיים הן בזמן תגובה והן ברמת הדיוק. זמן התגובה הממוצע עבור התוויות התדר המרחבי הנמוך היה 2,810 מילי-שניות, ו- 3,477.62 מילי-שניות עם תוויות התדר המרחביות הגבוהות, לעומת 4,410.56 מילי-שניות עם התוויות הלבנות (>p 0.05 . ( הדיוק בזיהוי התוויות עם הדגמים גרפיים היה 80.5% לעומת 74.7% עם התוויות הלבנות. נמצא הבדל בדפוס החיפוש עבור התוויות עם דגמים גרפיים בהשוואה לתוויות הלבנות - החיפוש אחר תוויות לבנות נעשה בעיקר לאורך ולרוחב, ואילו החיפוש אחר תוויות עם דגמים גרפיים נעשה גם באלכסון.
מסקנות: מהתוצאות עולה כי הוספת דגמים גרפיים לרקע של תוויות טקסט הקטינה משמעותית את זמני החיפוש ושיפרה את הדיוק.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: שימוש בדגמים גרפיים יכול להקטין את הסבירות לטעויות במתן תרופות.
מס’ מחקר: ר/2018/100
תאריך סיום המחקר: 08/2020
דילוג לתוכן