המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

שימוש בשירותי בריאות בקשישים בגיל 85 עד גיל 100

חוקרים: ג'רמי ג'קובס1, יוחנן שטסמן1
  1. המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה הר-הצופים
רקע: למרות שבעשורים האחרונים ישנה גידול באוכלוסייה הקשישה, אין כמעט מידע על השימוש בשירותי בריאות של האוכלוסייה מעל גיל 85 הן בשירותים הקהילתיים, והן באשפוז הכללי והגריאטרי לסוגיו. מידע זה חשוב לתכנון שירותים רפואיים נדרשים לאוכלוסייה זו.
מטרות: לברר את צרכי הטיפול של האוכלוסייה בגילאי המבוגרים כולל שימוש בשירותי הבריאות.
שיטה: עבודה זו היא חלק מהמחקר הלונגיטודינלי של הזקנה בירושלים, במסגרת המחקר מראיינים מקצועיים ראיינו קבוצה של ילידי 1920-1921. הריאיון המקיף נערך בגילאים 70, 78, 85, 90, 95 ו-100. נבחן השימוש בשירותי בריאות, כולל שאלות על אשפוזים וביקור בחדרי מיון וכן טיפולים רפואיים שונים. וכן שאלות דמוגרפיות, תפקודיות, קוגניטיביות ועוד.
ממצאים עיקריים: נמצאה שכיחות גבוהה יותר של שימוש בשירותי בריאות בקרב בני 85-100 לעומת בני 70-78. עוד נמצא כי ישנה עליה מתמדת וניכרת בשכיחות מרותקי הבית בגילאים המבוגרים 85-100. כמו כן, נמצא כי מרותקי בית מבקרים אצל רופא פחות, אך רואים רופא בבית יותר.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ממצאים אלו מצביעים על הצורך הגדל במתן שירותי רפואה בבית, בעיקר לאוכלוסייה ההולכת וגדלה של מרותקי בית. קובעי מדיניות הבריאות צריכים להמשיך ולהשקיע בפיתוח מתן שירותים חדשניים בבית למספר ההולך וגדל של קשישים מבוגרים מאוד המרותקים לביתם. בכך לספק להם שירותי רפואה רב-תחומיים הנדרשים להם בביתם בעלויות נמוכות יותר.

תאריך סיום המחקר: 09/2022
דילוג לתוכן