המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

שילוב מדדי תוצא (PROMS) ומדדי חוויה (PREMS) ככלי להערכת-לקוח ולתכנון שירותי בריאות הנפש ברוח רפורמת 2015

חוקרים: דיויד רועה1, שלמה מנדלוביץ'2, גיל גולדצויג3, Mainz Jan4, Kristensen Solvejg4
  1. אוניברסיטת חיפה
  2. המרכז לבריאות הנפש שלוותה
  3. המכללה האקדמית תל-אביב יפו
  4. Aalborg University Hospital
  5. Aalborg University Hospital
רקע: פרויקט מינהל האיכות, השירות והבטיחות הלאומי הישראלי סימן צעד גדול למדידה וניטור איכות הטיפול על ידי הערכת מדדי תהליך ותוצאה על פני מגוון רחב של בעיות בריאות כחלק ממדיניות שיפור האיכות. לפיכך, קיים צורך בוער להעריך את איכותם והמשכיותם של שירותי בריאות הנפש באופן שיטתי ושגרתי לשיפור ניהול ואיכות הטיפול וניצול מירבי של משאבי מערכת בריאות הנפש. מטרת המחקר המוצע היא לפתח, ליישם ולנטר הערכה שיטתית שגרתית של מדדי תהליכים קליניים ותוצאיהם.
מטרות: 125 נבדקים שאושפזו בבית חולים פסיכיאטרי מילאו מגוון שאלוני דיווח; PREMs, PROM, the Sheehan Disability Scale, the Patient Clinical Global Impression, the Modified Colorado Symptom Index. הפסיכיאטרים שלהם דירגו אותם באמצעות השאלונים; the Global Assessment of Functioning scale, the Health of the Nation Outcome Scales, and the Therapist Clinical Global Impression.
המשתתפים הוזמנו למלא את השאלונים ב-3 נקודות זמן לאחר האישפוז (3, 6, 9 חודשים). 49 מלאו שאונים בנקודת המעקב הראשונה, 28 בנקודת המעקב השנייה ו־16 בנקודת המעקב השלישית.
שיטה: היה מתאם חזק בין הערכת המטופלים את איכות החיים שלהם (PROM), חווית הטיפול שלהם (PREM) לבין החומרה הכללית של מצבם והתקדמותם. דפוס המתאם בין מדדי המטופלים והרופאים חשף מבנה תלת-שכבתי המייצג רצף מחוויה פנימית להצגת חוויות חיצונית. המתאמים בין מדדי ה־PREM לבין מדדי איכות חיים ומדדי סימפטומים התחזקו לאורך המעקב.
ממצאים עיקריים: ממצאים אלו עוזרים לזהות ולהדגיש תחומים שונים של חוויות סובייקטיביות של המטופלים והקשר שלהם לדירוגים חיצוניים. המדדים של חווית הטיפול היו המשמעותיים ובעלי יכולת הניבוי של איכות החיים ורמת הקושי הנגרמת ע"י סימפטומים עבור מטופלים בקהילה.

מסקנות: הרפורמה בבריאות הנפש שמה דגש על רציפות טיפול ממוקדת בלקוח ומבקשת להגביר את האיכות, הזמינות והנגישות של שירותי בריאות הנפש בישראל. עיקר הדיון עד היום היה בנושאים מאוחרים יותר של גישה וזמינות והרבה פחות על איכות והמשכיות הטיפול הדורש הערכה אורכית שגרתית סטנדרטית של מדדי התהליך והמטופלים המדווחים על ניסיון ותוצאות. המחקר המוצע יכול לעזור להעריך את האיכות וההשפעה של שירותים לאורך זמן ולהיות שימושי כדי להנחות מדיניות לגבי היתכנות והשפעה של מדדי תהליכים והקשר שלהם ל-PROMs ו-PREMs לאורך זמן. לפיכך, יש חשיבות רבה להכנסת מדדי PREM כאינדיקציה לאיכות השירות שהמטופלים מקבלים.
מס’ מחקר: א/2018/177
תאריך סיום המחקר: 09/2022
דילוג לתוכן