המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

שוויון זכויות לשירותי בריאות לאנשים הסובלים מהפרעה פסיכיאטרית חמורה

חוקרים: גלעד גל1, יצחק לבב2, חנן מוניץ3
  1. המכללה האקדמית ת"א-יפו
  2. משרד הבריאות
  3. שירותי בריאות כללית
רקע: "האמנה הבינלאומית לזכויות אנשים עם מוגבלויות של האו"ם" קוראת לשוויון זכויות לשירותי בריאות לאנשים עם מוגבלויות בהתאם לצרכיהם הייחודיים. זאת, תוך שימת דגש על אחריות הצוותים הרפואיים בנוגע להבטחת הזכויות. מספר מחקרים הצביעו על סיכון מוגבר לתחלואה ותמותה מסוכרת ומחלות קרדיווסקולאריות ותמותה מוגברת מסרטן בקרב אנשים עם הפרעה פסיכיאטרית חמורה. ידוע כי זיהוי והתערבות מוקדמים במצבי מחלה תורמים לטיפול יעיל, להגדלת הסיכוי להחלמה, ולהקטנת הסבל והעול הכרוכים במחלה.
מטרות: לבדוק האם הזכות לשירותי בריאות מתממשת בקרב אנשים עם הפרעה פסיכיאטרית חמורה.
שיטה: המחקר הסתמך על מתודולוגיה משולבת כמותנית ואיכותנית. הרכיב הכמותי כלל הצלבת נתונים של הרישום הפסיכיאטרי ושירותי בריאות כללית. בסיס הנתונים במבנה של מקרה-ביקורת כלל 17,000 מבוטחים עם סכיזופרניה, 2,223 עם הפרעה ביפולרית, ו 39,000 נבדקי ביקורת מתואמים. ביחס לכל המבוטחים נאספו מתוך מאגרי המידע של שירותי בריאות כללית נתונים אודות מדדי איכות שונים: בדיקות סינון של סרטן השד, המעי הגס והערמונית, בדיקות מעבדה של סוכר ושומנים, ובדיקות נוספות כמו מבחן מאמץ וצילומי חזה. כמו כן נאספו נתוני ביקורים אצל רופאים מומחים. בנוסף, בקרב קבוצות של חולים הסובלים ממחלות קרדיווסקולאריות וסוכרת, נאספו רישומי תרופות, והתערבויות כירורגיות כולל ניתוחי מעקפים, צנתור וקוצב לב. כל הנתונים נאספו על בסיס שנתי ביחס לפעולות שבוצעו משך 10 שנים בין השנים 2000-2009.
הרכיב האיכותני כלל ראיונות חצי מובנים עם אנשים הסובלים מהפרעה פסיכיאטרית חמורה הסובלים מסכרת או מחלה קרדיווסקולארית בנוגע לטיפול הרפואי לו הם זוכים. בנוסף נערכו ראיונות עם רופאים בקהילה בנוגע לטיפול בחולים עם הפרעה פסיכיאטרית חמורה.
ממצאים עיקריים: נמצאו שיעורי ביצוע נמוכים יותר של כל הטווח של מדדי האיכות שנבחנו בקרב מבוטחים עם סכיזופרניה בהשוואה לנבדקי הביקורת. ביחס למבוטחים עם הפרעה ביפולרית התקבלו תוצאות מעורבות כאשר בחלק מהמדדים השיעורים שנמצאו היו נמוכים ובחלק גבוהים מאלה של נבדקי הביקורת.
מסקנות: על אף שבישראל קיים חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולמרות השתתפותה באמנות בינלאומיות הקרואות לשוויון זכויות לשירותי בריאות עולה כי אנשים עם הפרעה פסיכיאטרית חמורה סובלים מאפליה באיכות שירותי הבריאות שהם מקבלים. יחד עם זאת חשוב לציין כי בהשוואה לדיווחים מדינות אחרות הפערים בישראל קטנים יותר.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לפי הממצאים העולים מהמחקר יש צורך להכין תכנית חינוכית להגברת המודעות בקרב ציבור הרופאים בקהילה לטיפול הרפואי הנדרש באוכלוסיית חולים זו.

מס’ מחקר: ר/2010/14
תאריך סיום המחקר: 12/2014
דילוג לתוכן