המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

רפואת משפחה – מה השתנה בציפיות ובשביעות הרצון של מטופלים בישראל בשני העשורים האחרונים?

חוקרים: רות גולדשטין1,2, ענת גבר1,2,3, ניבה אזוז-ליברמן4
  1. מרכז רפואי רבין
  2. שירותי בריאות כללית
  3. אוניברסיטת תל-אביב
  4. משרד הבריאות
רקע: בשנת 1999 התפרסם מחקר ה-EUROPEP של החברה האירופאית לאיכות ובטיחות ברפואת משפחה בו השתתפו כ-1,500 מטופלים ודורגה שביעות רצונם מרופאי המשפחה שלהם לפי שאלון שעבר תיקוף בינלאומי.
לאור השינויים הרבים שהתרחשו מאז במערכת הבריאות הישראלית בכלל ובמרפאות הקהילה בפרט, ראוי להעריך מחדש את שביעות הרצון של מטופלים מרופאי המשפחה שלהם ומרפאותיהם.
מטרות: בדיקת שביעות הרצון של מטופלים מרפואת המשפחה, תוך השוואה לסקר מ-1999.
שיטה: סקר המבוסס על שאלון EUROPEP הועבר על ידי מכון מחקר חיצוני ל-1,617 איש המייצגים את האוכלוסייה הכללית.
איסוף הנתונים בוצע על ידי פאנל אינטרנטי לאוכלוסייה היהודית ושאלון טלפוני לאוכלוסייה הערבית.
ממצאים עיקריים: השוואה בעמדות האוכלוסייה כלפי רפואת המשפחה לעומת העבר, מצביעה על ירידה מובהקת בשביעות רצון כמעט בכל המדדים שנבדקו, ללא הבדל משמעותי בין הקופות השונות.
בולטת במיוחד הירידה המשמעותית בתחום התמיכה אשר המטופלים חשים שהם מקבלים כאשר הם מתמודדים עם קשיים רגשיים המלווים את מחלותיהם.
מסקנות: מומלץ למפות את הגורמים אשר הביאו לירידה בשביעות הרצון של מטופלים ישראלים ממאפיינים שונים של הרפואה הראשונית. בפרט מומלץ לשפר את שביעות הרצון מההיבטים הטיפוליים של המפגש הרפואי. יתכן כי התייחסות לשחיקת רופאים והסטת פעילויות שוחקות מרופאי המשפחה, תוך יצירת מעטפת של עבודת צוות יכולים לתרום לתחושת המשמעות והסיפוק בעבודה, ובמקביל להגביר את שביעות הרצון של המטופלים.
בנוסף, המלצת החוקרות היא העלאת שיעור המומחים ברפואת המשפחה, שהכשרתם כוללת התייחסות למרכיבים הביופסיכוסוציאלים של החולי.
מס’ מחקר: ר/2017/280
תאריך סיום המחקר: 06/2018
דילוג לתוכן