קבלת החלטות בניהול מרפאות שיניים ציבוריות, נוכח פרדוקס היציבות הפיננסית בין מרפאות שיניים פרטיות לרשתות ציבוריות.המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות
 

המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

קבלת החלטות בניהול מרפאות שיניים ציבוריות, נוכח פרדוקס היציבות הפיננסית בין מרפאות שיניים פרטיות לרשתות ציבוריות.

חוקרים: מן יהונתן 1, פינדלר מרדכי1
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
רקע: שירותי הבריאות לאוכלוסייה בישראל ניתנים על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי. ככלל, טיפולי שיניים לא כלולים בסל הבריאות. משרד הבריאות החליט על הכנסת שירותי רפואת שיניים באופן הדרגתי לסל הבריאות. שירותי רפואת הפה והשיניים בישראל מסופקים כיום על ידי מרפאות פרטיות ומרפאות ציבוריות. קבלת החלטות על ידי מנהלים ברשתות ציבוריות הצוברות הפסדים ממשיכים לתפעל את המרפאות שנים רבות.
מטרות: לבחון את קבלת ההחלטות על ידי מנהלי מרפאות בשלושת ספקי השירות ברפואת שיניים: הפרטית, הציבורית-כללית והציבורית-מוסדית תוך ניסיון להגדיר ולהסביר את פרדוקס האיתנות הפיננסית. מנהלים נוהגים כמי שאינם נרתעים מהפסדים כספיים וממשיכים בהפעלת המיזמים למרות הפסדים.
ממצאים עיקריים: 1.הפסדים במשך שנים רבות. ניתן לטעון שהמנהלים לוקים בעיוורון להפסדים כספיים, כך שלכאורה, הכרתית, אין רתיעה מההפסדים.
2. קיימת התנהלות של נטילת סיכון בהמשך הפעלת המיזמים, במבנה התנהגות הזהה לזה של מהמרים.
3. יחד עם זאת, מנהלים נוהגים כמי שכן נרתעים מהפסדים, הפסדים שאינם כספיים - כלכלים: אגו, שם טוב, דבקות בבעלות ורווח משני שאינו מוחשי.
מסקנות: בעלים ומנהלים ברשתות של מרפאות שיניים מצויים בהפסדים כספיים רבי שנים ממשיכים לנהל אותם לרווחתם האישית.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: בקרה על מרפאות שיניים שיספקו שירותים מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי, שמירה על היציבות הכלכלית של מרפאות השיניים שלא תיפול לנטל על ההוצאה הציבורית.

מס’ מחקר: ר/2016/150
תאריך סיום המחקר: 04/2019
דילוג לתוכן