המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

צריכת שירותי בריאות ואפיון המטופלים בקנאביס רפואי בישראל

חוקרים: פסח שורצמן1, יהודה ברוך2, איתי גור אריה3, סילביו בריל4, אורן טמיר5
  1. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
  2. One World Cannabis
  3. מרכז רפואי שיבא, תל השומר
  4. מרכז רפואי תל-אביב סוראסקי
  5. שירותי בריאות כללית
רקע: מספר הרישיונות לקנביס רפואי בישראל במגמת עליה. טרם בוצעה הערכה ומעקב של מטופלים להם אושר קנביס רפואי הן מבחינת רפואית והן מבחינת צריכת שירותי הבריאות.
מטרות: 1. הערכה פרוספקטיבית במשך שנתיים של משתמשים חדשים בקנביס רפואי.
2. אפיון רטרוספקטיבי של המטופלים להם אושר קנביס רפואי בין השנים 2010-2006.
שיטה: שלב פרוספקטיבי - ראיונות מעקב של שנתיים אחר חולים חדשים להם נרשם קנביס.
שלב רטרוספקטיבי - אפיון המטופלים להם ניתן אישור לשימוש בתרופה בין השנים 2010-2006.
ממצאים עיקריים: רואיינו 500 מטופלים ראיון ראשון לאחר קבלת הרישיון, 275 מטופלים ראיון שני ו-141 ראיון שלישי (ראיונות המעקב ממשיכים עדיין להתבצע).
חולים שקיבלו קנביס שלא על רקע כאב סרטני היו גברים (60.2%) בגיל ממוצע צעיר יחסית (50.1 שנים), בעלי השכלה על תיכונית או אקדמאית (52.4%), ושהיה להם ניסיון קודם עם קנביס (לא רפואי) (42.6%).
בקרב חולי סרטן נמצאו ממצאים דומים מבחינת גיל והשכלה אולם שם הרוב היו נשים (52.0%) ולשיעור קטן יותר משמעותי היה ניסיון קודם בשימוש בקנביס לא רפואי (27.6%).
שיעור גבוה של המטופלים דיווח על תופעות לוואי (בממוצע 3.3 תופעות לוואי לאדם) שהיוו סיבה עיקרית להספקת שימוש בקרב חולי סרטן.
הן בקרב חולי הסרטן והן בקרב החולים האחרים דווח על יעילות בשכוך כאב בהשוואה בין הריאיון הראשון לריאיון השני. לא נמצא שיפור בסימפטומים האחרים (בחילות והקאות, חוסר תאבון, תשישות, דיכאון ועוד).
מסקנות: לא ניתן עדיין להסיק מסקנות לגבי הטיפול לאורך זמן כי עדיין לא הושלם המעקב המתוכנן לשנתיים. כמו כן רק אחרי השלמת המעקב של שנתיים נוכל להתייחס ולאפיין את השינוי בשימוש שירותי הבריאות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: המלצות מפורטות יינתנו לאחר השלמת ראיונות המעקב במחקר ובחינת השינוי בצריכת שירותי הבריאות.
מס’ מחקר: ר/2011/139
תאריך סיום המחקר: 04/2017
דילוג לתוכן