המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

פערים במעמד חברתי-כלכלי, מאפיינים ביו-התנהגותיים ומדדי הזדקנות: גישת "מהלך החיים" בקרב שני דורות בקוהורט היילודה הירושלמי

חוקרים: חגית הוכנר1, שלמה ישראל1, ירוסלב יוסים1, יחיאל פרידלנדר1
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
רקע: מצב חברתי-כלכלי (SEP) ושינויים לאורך זמן ב-SEP (ניידות חברתית) הינם מנבאים חזקים לתחלואה הקשורה להזדקנות ותמותה מוקדמת. עם זאת, השפעת הסביבה על קצב ההזדקנות שונה בין פרטים והיא פונקציה של הפיזיולוגיה, הקוגניציה, ההתנהגות והמאפיינים הגנטיים שלהם.
מטרות: תוך שימוש בנתונים אורכיים ממחקר הילודה הירושלמי, ביקשנו לבחון באופן נרחב את הקשרים בין SEP והזדקנות אצל צאצאים והוריהם, כמו גם את השפעתם של גורמים סוציו-התנהגותיים על קשרים אלו.
ממצאים עיקריים: פרויקט 1 - גורמי הזדקנות בצאצאים: השתמשנו בנתונים על ~1400 צאצאים (גיל 32) וכן על תת-מדגם של ~600 צאצאים שנבדקו שוב 10 שנים מאוחר יותר (בגיל 42). שינויים בגודל הגוף מהלידה עד גיל 17 ומגיל 17 עד גיל 32 היו קשורים לגיל ביולוגי גבוה יותר בגיל 32. משקל לידה נמצא בקורלציה חיובית עם ביצועים קוגניטיביים. רמת השכלה נמוכה יותר ורמת דתיות חרדית בגיל 32 חזו תוצאות הזדקנות גרועות יותר בגיל 42, בעוד שפעילות גופנית אינטנסיבית הראתה קשר שלילי.
פרויקט 2 - גורמי הזדקנות אצל הורים: בהתבסס על למעלה מ-30,000 זוגות אמהות ואבות, הראינו שנישואין עם בן זוג משכיל יותר היו קשורים לירידה בתמותה מכל סיבה בגברים. נישואין לבן זוג מבוגר השפיע לרעה על הבריאות של שני המינים, בעוד שלבן זוג צעיר היו יתרונות בריאותיים לגברים בלבד.
פרויקט 3 - מתאם בין-דורי בתהליך ההזדקנות: בקרב 1400 שלשות צאצאים-הורים הדגמנו כי הסיכון לתמותה מוקדמת בהורים עולה ככל שהגיל הביולוגי של צאצאיהם גבוה יותר. קשרים בין-דוריים אלו הושפעו מ- SEP ומין הצאצאים.
מסקנות: SEP וגורמים התנהגותיים ממלאים תפקידים משמעותיים בתהליך ההזדקנות. תהליכי הזדקנות בתוך משפחות מושפעים גם מגורמים סביבתיים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: המחקר שלנו חושף את ההשפעה המשמעותית של גורמים סוציו-אקונומיים והתנהגותיים על הזדקנות האוכלוסייה, לא רק בקרב קשישים אלא גם בקרב מבוגרים צעירים. ממצאים אלו קוראים לקובעי המדיניות להגדיר יעדים וליישם התערבויות מוקדמות לטיפול בהזדקנות מואצת בגילאים צעירים, ובכך לתרום למאמצים לקידום הזדקנות בריאה בישראל.
מס’ מחקר: א/2018/202
תאריך סיום המחקר: 07/2023
דילוג לתוכן