המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

פיתוח אסטרטגיות מבוססות תקשורת בריאות וסיכונים לפנייה לתתי אוכלוסיות מוחלשות ובסיכון בישראל בעת התמודדות עם משבר הקורונה ולאחריו

חוקרים: ענת גסר-אדלסבורג1
  1. אוניברסיטת חיפה
רקע: משבר הקורונה בישראל הציב אתגרים מורכבים בתחום ההסברה, בייחוד ביחס לאוכלוסיות בסיכון ולאוכלוסיות מוחלשות (אוכלוסיית החרדים, אוכלוסיית המגזר הערבי ואוכלוסיית הקשישים).
מטרות: אפיון וזיהוי צרכים, תפיסות סיכון וחסמים של תתי אוכלוסיות מוחלשות cמהלך משבר הקורונה.
שיטה: שיטת מחקר משולבת איכותני וכמותי.
ממצאים עיקריים: מניתוח אינטגרטיבי המשווה בין שלושת האוכלוסיות מצאנו תמות דומות הנוגעות לסוגיית האמון, מדע מול הלכה ותרבות, אורח חיים ותפישת הדובר המהימן לכל תת אוכלוסייה אך עם ניואנסים שונים. נמצאו מספר נושאים מרכזיים והבדלים בין האוכלוסיות בסיכון באשר לתפישות הסיכון, עמדות כלפי ההנחיות והאיסורים מטעם משרד הבריאות, הדובר האמין ושקיפות הממשלה ומערכת הבריאות כלפי האזרחים.
מסקנות: בעריכת קמפיינים תקשורתיים בזמן משבר בריאותי, צריכה להיות דיפרנציאציה לא רק באמצעים למניעת תחלואה אלא בהתאמה תרבותית מבחינת קמפיינים ייעודיים. בייחוד יש חשיבות להטמיע מחקרים של שיתופיות וגישות של שיווק חברתי ותקשורת סיכונים. שיתוף הפעולה עם אוכלוסיות אלה מותנה, בהתאמה לצרכים, לנורמות ולערכים הייחודיים של קבוצות שונות. יש חשיבות רבה לתקשר אינפורמציה מותאמת בייחוד בתנאים של אי וודאות, כדי להניע את הציבור לשתף פעולה עם ההנחיות של הרשויות ולמנוע משבר אמון.
מס’ מחקר: ר/2020/379
תאריך סיום המחקר: 05/2021
דילוג לתוכן