המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

פיוס תרופתי (Medication reconciliation) בעזרת תקשורת ממוחשבת ישירה בין בית החולים לקהילה, ככלי להפחתת טעויות תרופתיות

חוקרים: מאיר פרנקל1
  1. בי"ס לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה, האוניברסיטה העברית
רקע: טעויות תרופתיות (Medication Errors) הן בעיה מצויה במערכת הבריאות, ומהוות גורם סיכון לתחלואה מוגברת ותמותה, כמו גם אשפוזים מרובים ועלויות גבוהות למערכת הבריאות. מחקרים בעבר הראו שאחת הסיבות העיקריות לטעויות תרופתיות היא תקשורת לקויה במעבר של המטופל מטיפול בקהילה לטיפול בבית החולים ובחזרה. אחת הדרכים הטובות להתמודד עם בעיה זו היא תהליך פיוס תרופתי (Medication Reconciliation), תהליך מובנה המתרחש בעת מעבר חולה ממטפל אחד לאחר, בו נערך בירור מסודר על הטיפול התרופתי של החולה ומתקבלות החלטות לגבי המשך הטיפול.
בהמשך לתהליך זה, מתפתחת האפשרות לתקשורת ממוחשבת ישירה (Health Information Exchange; HIE) בין ספקי הבריאות השונים, המאפשרת שיתוף מידע בזמן אמת כולל מידע על טיפול תרופתי קבוע. בספרות הרפואית קיים מידע מועט לגבי יעילות שיתוף מידע כזה לשיפור איכות הטיפול בחולה. בבית החולים הדסה קיימת מערכת HIE עם 3 קופות חולים, המאפשרת שיתוף מידע לגבי הטיפול התרופתי הקבוע של חולה מאושפז.
מטרות: לבדוק יעילות תהליך פיוס תרופתי המבוסס על HIE בהפחתת טעויות תרופתיות אצל חולים מאושפזים.
שיטה: במסגרת המחקר נאספו נתונים מלאים על הטיפול התרופתי הקבוע של חולים כרוניים שפנו לחדר המיון ואושפזו, ובוצע תהליך פיוס תרופתי תוך שימוש במידע שהתקבל ממרפאות הקהילה דרך HIE. בסיום האשפוז נשלח מכתב השחרור ובו רשימת התרופות העדכנית, ישירות לרופא המשפחה בקהילה. לאחר השחרור נערך ראיון טלפוני לבירור הטיפול התרופתי אותו נוטל המטופל בביתו. במסגרת המחקר נמדד היקף הטעויות התרופתיות בקבלה למחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד), במהלך האשפוז ולאחר השחרור, ובוצעה השוואה לנתוני קבוצת ביקורת שנאספו טרם הפעלת מערכת HIE.
ממצאים עיקריים: קבוצת ההתערבות כללה 62 חולים כרוניים שפנו למלר"ד בי"ח הדסה עין כרם ואושפזו. גיל המטופלים הממוצע היה 11.5±73.8 שנים, ומספר התרופות הכרוניות הממוצע היה 9.16±3.13. עבור כל המטופלים נערך תהליך פיוס תרופתי על בסיס HIE עם קופות החולים, ולאורך האשפוז עד לאחר השחרור. תהליך הפיוס התרופתי המבוסס על HIE הפחית, במהלך האשפוז, את מספר הטעויות התרופתיות למטופל בלמעלה מ 60% (מ 1.96 ל 0.75 טעויות בממוצע למטופל), רובן טעויות משמעותיות (עם פוטנציאל לנזק רפואי). בהשוואה לקבוצת ביקורת הסטורית טרם כניסת מערכת ה HIE, מספר הטעויות בקבוצת ההתערבות היה נמוך בכ-40% (0.75 לעומת 1.27 טעויות בממוצע למטופל). היקף הטעויות בקבוצת ההתערבות לאחר השחרור מאשפוז היה נמוך עוד יותר מאשר באשפוז ועמד על 0.57 טעויות בממוצע למטופל.
מסקנות: תהליך פיוס תרופתי המבוסס על תקשורת ממוחשבת ישירה יכול להפחית את היקף הטעויות התרופתיות במהלך האשפוז ובשחרור, וכך לשפר את איכות הטיפול בחולה, הן בזמן אשפוזו בבית החולים והן לאחר השחרור.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: תהליך פיוס תרופתי המבוסס על HIE יכול להפחית משמעותית את היקף הטעויות התרופתיות בחולה מאושפז. יש לשקול להטמיע את השימוש בתהליך זה כחלק מהטיפול בחולה, תוך הקצאת איש צוות ייעודי לקידום הנושא (למשל רוקח/ת קליני/ת) וחינוך הצוותים לשימוש במערכת ה HIE לכך.

מס’ מחקר: מ/2012/50
תאריך סיום המחקר: 06/2015
דילוג לתוכן