המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

מיפוי מכשולים לשימוש באינטרנט לצרכי בריאות באוכלוסיה המזדקנת בישראל באמצעות סקר טלפוני, סימולציות ותצפיות

חוקרים: אסתר בריינין1, אפרת נטר1
  1. המרכז האקדמי רופין
רקע: לפי תחזיות הלמ"ס בין השנים 2009 – 2030, אחוז האנשים מעל גיל 65 אמור לגדול מ- 9.8% ל- 13.7%.
מטרות: 1. להבין את המגבלות הספציפיות של שימוש במחשבים ובאינטרנט לצורכי בריאות בקרב בני 50+ בישראל.
2. לקשר בין המגבלות לבין מאפיינים דמוגרפיים 3. לבחון דרכים להתגבר על מגבלות אלה כדי להשיג איכות חיים משופרת בקהילה ובבית.
שיטה: א. קבוצות מיקוד ב. סקר טלפוני בקרב 800 בני 50 ומעלה ג. ראיונות עומק ותצפיות בסימולציות שימוש באינטרנט לצורכי בריאות

ממצאים עיקריים: האוכלוסיה שאיננה משתמשת באינטרנט בכלל היא מבוגרת וסובלת יותר ממחלות כרוניות. למרות שלחלק מהמשיבים לסקר יש מחשבים ואינטרנט, הם אינם משתמשים בם בגלל הסתייגות מטכנולוגיה, היעדר מוטיבציה וקשיים בשימוש. המשתמשים באינטרנט לצורכי בריאות מקבלים מידע מהאינטרנט באותו שיעור כמו מרופא או אחות. בעלי אוריינות בריאותית דיגיטלית גבוהה לעומת נמוכה מפיקים תועלת מכל השימושים שצויינו בסקר. מהשוואת הדיווח בסקר לביצוע בסימולציה נמצא כי הדיווח העצמי על אוריינות בריאות דיגיטלית, על פי הסולם של Norman & Skinner (2006) מהימן ומשקף את הביצוע בפועל של משימות באינטרנט בקבוצת גיל זו.
מסקנות: ניתן להשתמש בכלי למדידת אוריינות בריאות דיגיטלית כדי להתאים יישומים דיגיטליים לאנשים ברמות שונות של אוריינות בריאות דיגיטלית.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: להנגיש את האינטרנט לקבוצות נוספות ולהתאים את החומרים האינטרנטיים לגיל הבגרות המאוחרת; להדריך את אנשי הרפואה בקהילה כיצד לאבחן אוריינות בריאות דיגיטלית לצורך ניהול מחלות כרוניות באמצעות יישומים דיגיטליים ברמות שונות.

מס’ מחקר: ר/2012/35
תאריך סיום המחקר: 09/2015
דילוג לתוכן