המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

מטפל, מטופל ומה שביניהם: מהי נוסחת הקסם של סידורי העבודה במשמרות לקבלת תוצאי תפקוד וטיפול אופטימליים?

חוקרים: תמר שוחט1, עינב סרולוביץ1, נטלי ציון2, הגר ברוך3
  1. אוניברסיטת חיפה
  2. המרכז הרפואי בני ציון
  3. רמב"ם
רקע: בקרב אחים/ות, עבודה במשמרות עם משך ההפסקה קצר (חזרה מהירה) קשורה למשך שינה קצר שעלול להגביר את הסיכון לפגיעה בתפקוד ובאיכות הטיפול.
מטרות: לבחון חמישה מודלים של תיווך-מיתון בהם חזרה מהירה קשורה לתוצאים ברמת האח/ות (תפקוד קוגניטיבי ושחיקה) והמטופל (טיפול סיעודי חסר [טס"ח], ושביעות רצון), תוך בחינת משך השינה בין המשמרות כמשתנה מתווך ומוטיבציה כגורם ממתן.
שיטה: מחקר פרוספקטיבי, מקונן, רב-מקורות בו השתתפו 135 אחים/ות בשני בתי-חולים לאורך 607 משמרות. האחים/ות ענדו מד תאוצה במהלך שבוע עבודה, במהלך המשמרת ביצעו מבחנים קוגניטיביים ממוחשבים, העריכו את מידת המוטיבציה מהעבודה ודיווחו על רמת הטס"ח. בסוף שבוע העבודה ענו על שאלון שחיקה. בנוסף, מטופלים בהם טיפלו האחים/ות מלאו שאלוני טס"ח ושביעות רצון. בוצעו חמישה מודלים מעורבים המתאימים למדגמים מקוננים.
ממצאים עיקריים: חזרה מהירה הייתה קשורה לשינה קצרה ב134 דקות (p<0.01). מבין חמשת מודלי התיווך-מיתון שנבדקו, רק טס"ח אושש. באופן ספציפי, גם כאשר בוצעה חזרה מהירה שהובילה לשעות שינה פחותות, מוטיבציה גבוהה הקטינה את הטס"ח לעומת מוטיבציה נמוכה (p=0.05).
מסקנות: חזרות מהירות פוגעות באורך השינה של האחים/ות, אולם, מוטיבציה גבוהה יכולה להגן על איכות ובטיחות הטיפול גם תחת שעות שינה מועטות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: על האחות האחראית להימנע מסידור עבודה שכולל חזרות מהירות ובמקביל לפעול לשיפור המוטיבציה של האחיות.
מס’ מחקר: ר/2020/23
תאריך סיום המחקר: 11/2023
דילוג לתוכן