המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

מחקר היתכנות למדדי איכות ברפואת שיניים הכולל מיפוי, בדיקת סטנדרטיזציה ומהימנות של אבחנות, בדיקות וטיפולי שיניים הכלולים בסל הבריאות בקרב קופות החולים בישראל

חוקרים: אברהם זיני1, דן דקל2, סיגל מזור1
  1. הדסה והאוניברסיטה העברית
  2. משרד הבריאות
רקע: מדידת איכות ברפואה בקהילה קיימת למעלה מעשור וכיום מדווחת באופן שקוף לציבור הרחב. החל מ-2010 כלולים טיפולי שיניים לילדים בסל שירותי הבריאות.
מטרות: מיפוי מאגרי המידע והרשומה הרפואית הממוחשבת אצל רופאי השיניים בקופות החולים, בדיקת מהימנות המידע והתיעוד של טיפולי השיניים הכלולים בסל הבריאות. בחינת היכולת לבצע מדידה שווה בין הקופות השונות במדדי איכות נבחרים ברפואת שיניים.
שיטה: למחקר זה שני חלקים –
א. מיפוי הקודים בשימוש ברפואת שיניים בקופות החולים, ותיקוף 5 קודים נבחרים באמצעות בחינת 100 תיקי מטופלים בכל קופה.
ב. מחקר איכותני –ראיונות עם אנשי מפתח ושטח בקופות וספקי השירות על מנת להבין את תהליכי העבודה, השימוש בקודים ומשמעותם, ובחינת הסטנדרטיזציה בתוך ובין הקופות.
ממצאים עיקריים: כל הקופות נמצאות בתהליך מחשוב מתקדם. מתוך חמישה קודים אפשריים נמצא כי שלושה מהווים בסיס משותף בין ארבעת הקופות. הגדרת רמת סיכון חשוב ויכולה לשמש ביצירת מדדי איכות עתידיים ולשם כך יש צורך בוועדת הסכמה להגדרת רמות הסיכון ואחידות בין ובתוך הקופות.
מסקנות: באמצעות שלושת הקודים, יחד עם הגדרת רמת סיכון, ניתן להגדיר בשלב זה 3 מדדי איכות ברפואת שיניים אותם ניתן ליישם בפיילוט בקופות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש ליזום תהליך חלוץ ליישום מדדי האיכות המוצעים בקופות, הכולל מחקר נלווה לבחינת השפעת התהליך על תכנון הערכה ושיפור השירות.
מס’ מחקר: ממ/2015/2
תאריך סיום המחקר: 12/2018
דילוג לתוכן