המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

מודלים להבנת שינויים במספרי המבוטחים בקופות החולים, תוך שילוב בין מגוון מאגרי מידע

חוקרים: ברוך רוזן1, עמיר שמואלי2, דן אבן3
  1. מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל
  2. האוניברסיטה העברית
  3. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
רקע: במהלך 25 השנים לאחר חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, חלו שינויים משמעותיים במספר החברים בקופות החולים ובפלחי השוק שלהן.
מטרות: לבחון את השינויים על פני השנים 1995-2019 במספר החברים בקופות ובפלחי השוק שלהן, לבחון את הסיבות לשינויים האלו בעבר, ולהדגים מודל ושיטה לבחינת שינויים כאלו בעתיד.
שיטה: הניתוח של "מה" ו"מי" תרם לשינויים במספר החברים בקופות התבסס על סדרת הדוחות "חברות בקופות החולים" של הביטוח הלאומי. הניתוח של "למה" אנשים בחרו קופה מסוימת התבסס על סקרי חבב"ם של מכון ברוקדייל, השיח החברתי ברשתות, העיתונות הדיגיטלית, מערך הקבילות של משרד הבריאות, ודוחות משרד הבריאות על פעילות הכספית של הקופות ועל פעילות השב"ן.
ממצאים עיקריים: מספר החברים ופלחי שוק הושפעו רבות מלידות, מעלייה וממעברים. שיעור המעברים היה גבוה יחסית בקרב שלוש קבוצות בעלות שיעורי לידה גבוהים יחסית (צעירים, ערבים, וחרדים). בחירות המבוטחים הושפעו רבות מהתנסויותיהם האישיות, מהתייעצויות עם עמיתיהם, ומתדמית קופות החולים. נראה כי השפעתם של מדדי ביצוע שיטתיים היה מוגבל.
מסקנות: שוק החברות בקופות החולים הוא שוק מורכב ודינמי. קיימת שונות משמעותית בין סקטורים ובין קבוצות גיל בדפוסי החברות והמעברים, אופי התחרות על המבוטחים, ושיקולי המבוטחים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: על משרד הבריאות להמשיך ולהרחיב את מספר הנושאים עליהם מופץ מידע השוואתי לציבור, ולהשקיע בפישוט ומיקוד ההשוואות, בשיתוף פעולה עם כלי התקשורת.
מס’ מחקר: ר/2018/94
תאריך סיום המחקר: 01/2022
דילוג לתוכן