המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

מדיניות הפיריון בסיוע בישראל: השפעתה על "תרבות ההתמדה" במרפאות IVF

חוקרים: פרידה סימונשטיין 1, מיכל משיח אייזנברג 1, אריאל רבל2
  1. המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן
  2. בית חולים הדסה עין כרם
רקע: במסגרת הסיוע בפריון בישראל, קיימת מדיניות של מספר בלתי מוגבל של מחזורי IVF.
מטרות: לבדוק האם ההיעילות של הטיפולים עם IVF בישראל מצדיקה המדיניות של מחזורים בלתי מוגבלים.

שיטה: מדגם המחקר כלל 535 מטופלות במרפאות הפריה חוץ גופית הנמצאות בשני בתי חולים אזוריים גדולים בישראל, הדסה עין כרם ופוריה. המטופלות כללו 210 נשים שהתחילו בטיפולי הפריה חוץ גופית בשנת 2000; ו 325 נשים שהיו בטיפולי הפריה חוץ גופית במהלך 2010 בשני המרכזים. התיקים הרפואיים של מטופלות אלו נבדקו, הממצאים הועברו לשאלון מוכן מראש; התוצאות הוקלדו לקבצים דיגיטליים ונותחו עם תוכנת SPSS.
ממצאים עיקריים: בקבוצה של שנת 2000 שיעור הצלחה הכולל עם הפריה חוץ גופית היה 54%. שיעור הצלחה ירד ככל שמספר המחזורים הכושלים ומשך הזמן ללא הצלחה עלו. לגיל המטופלת בהתחלת הטיפול היה השפעה על התוצאות. בנוסף נמצא קורלציה חיובית בין מספר רב של טיפולים ומספר אישפוזים, ובין מספר רב של אישפוזים וחוסר הצלחה בטיפול. דפוסים דומים נמצאו בקבוצה שהייתה בטיפול במהלך 2010. כמו כן, 25% מהנשים בקבוצה זו (בטיפול בשנת 2010) הספיקו לעשות כבר יותר מחמישה מחזורים; 12% מהנשים עשו כבר יותר משבעה מחזורים.
מסקנות: המדיניות של מחזורי הפריה חוץ גופית בלתי מוגבלים אינה אפקטיבית: ככל שהגיל,הזמן, ומספר המחזורים ללא הצלחה עולים שיעורי ההצלחה יורדים. שיעורי ההצלחה יורדים ל 0 אחרי הטיפול הרביעי ללא הצלחה אצל נשים מעל גיל 40, ואחרי שבעה מחזורים אצל נשים מתחת לגיל 40. כמו כן, נראה כי 'תרבות ההתמדה' נמצאת בעליה.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לבדוק ולהעריך מחדש את מדיניות המחזורים הבלתי הוגבלים עם IVF בישראל. חשוב להרחיב את המחקר ולעקוב אחרי תוצאות IVF - באופן רטרוספקטיבי ופרוספקטיבי – עם גורמים חיצוניים. בנוסף, יש לבצע מעקב רציף של מדדים פיזיולוגים לאורך הטיפול ואחריו, כולל רישום מדויק של סיבת האשפוזים במשך הטיפול. כמו כן, יש להקפיד על נוהלי רישום סטנדרטיים לצורך מעקב שקוף של הטיפולים עם IVF בכל היחידות להפריה חוץ גופית בארץ.

מס’ מחקר: ר/2010/202
תאריך סיום המחקר: 07/2014
דילוג לתוכן