המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

לבחור בחוכמה: הורדת היקף הדימות האבחוני המיותר

חוקרים: מאיה לוונטר-רוברטס1, זיו רוזנבוים2, משה חשן1, בקה פלדמן1
  1. מכון כללית למחקר
  2. שירותי בריאות כללית
רקע: "בוחרים בחוכמה" הינה יוזמה עולמית, שהחלה בארה"ב ב-2012 להפחית טיפולים ובדיקות שאינם מבוססות לפי הספרות.
מטרות: שירותי בריאות כללית הציבה כמטרה את אפיון הגורמים המשפיעים על ההחלטה לבצע בדיקות דימות שלא הוכחו כמועילות למטופלים. שתי דוגמאות לבדיקות כאלו הן דימות רוטיני בחדר-מיון, ו-CT בטן לאפנדיציטיס.
שיטה: זהו מחקר רטרוספקטיבי, בין השנים 2017-2008. עקבנו אחרי שתי אוכלוסיות מחקר שונות שביקרו בחדרי-מיון של הכללית; הראשונה, כל ביקורי בוגרים אשר לא אובחנו באחת המחלות המצריכות הדמיית רנטגן של בית החזה.
השנייה היא כל ביקורי ילדים בעקבות כאב-בטן או חשד לאפנדיציטיס. התוצא הוא סוג הדימות שבוצע לאוכלוסיות אלו.
ממצאים עיקריים: מתוך 3,689,869 ביקורים בקרב העוקבה הראשונה, 9.1% הופנו לצילום. מתוך 35,973 ביקורים בעוקבה השנייה, 7.2% לא הופנו להדמיה, 82.3% הופנו לבדיקת אולטרה-סאונד, 6.9% הופנו לבדיקת אולטרה-סאונד ולאחר מכן לבדיקת ,CT ו-3.6% הופנו ישירות ל-CT. מהמודלים עולה כי גורמי הסיכון הבלתי-תלויים להפניה לדימות כוללים BMI, בית-החולים, מצב סוציו-אקונומי, מין, שנה, והאבחון הראשוני.
מסקנות: נמצא כי למרות השיפור שחל בעקבות מערכת ההסברה של "בוחרים בחוכמה", ההמלצות בנושא הדימות אינן מיושמות באופן עקבי עבור כלל האוכלוסייה.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: מיקוד מאמצים באוכלוסיות שבסיכון מוגבר, יסייע בשיפור השפעתנו על הפחתת הליכי דימות שאינם נחוצים, הפחתת צריכת שירותי-בריאות ושיפור חוויית המטופל.
מס’ מחקר: א/2014/180
תאריך סיום המחקר: 12/2018
דילוג לתוכן