המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

ישום מדיניות טיפול ממוקד מטופל בישראל: טיפולי פוריות כמקרה בוחן

חוקרים: תמר מדינה-הרטום1
  1. מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל
רקע: טיפול ממוקד-מטופל (טמ"מ) הוא רכיב ליבה באיכות שירותי-הבריאות. טיפולי פוריות הם מקרה-בוחן טוב לבדיקה עד כמה מדיניות הטמ"מ מיושמת בפועל.
מטרות: לבחון את יישום מדיניות הטמ"מ ביחידות IVF בישראל.
שיטה: מחקר רב-מרכזי בשמונה יחידות IVF בארץ, שנערך בשיטות מעורבות: ראיונות עומק עם מנהלי-יחידות, וסקרים בקרב 76 אנשי-צוות ו-524 מטופלות. השאלונים המובנים התבססו על כלי מתוקף העוסק בטמ"מ. שיעור ההיענות בסקר המטופלות עמד על כ-80%.
ממצאים עיקריים: מנהלי היחידות מכירים את המושג טמ"מ, ומצדדים, לרוב, בגישה. הציון הכללי שנתנו המטופלות ליחידות בהן הן מטופלות היה 2.0 בממוצע (בסולם 3-0), לעומת 2.2 בסקר אנשי-הצוות. הציון הממוצע שנתנו המטופלות ליחידות נע בין 2.49-1.85.
יש הבדלים בציונים שנתנו המטופלות מרקע חברתי-כלכלי שונה. בעוד שתמיכה נפשית דורגה על ידי אנשי-הצוות כבולטת ביותר לחיוב בעבודתם, המטופלות דירגו ממד זה כמקבל את המענה הפחוּת ביותר.
מסקנות: הציונים שנתנו המטופלות לטמ"מ מעיד כי יש מקום לשיפור בתחום זה, וכי יש ממדים בהם היחידות מיטיבות יותר לתת מענה אך יש גם תחומים בהם הן נותנות פחות מענה.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: 1. ממצאי המחקר יוכלו לשמש כלי ניהולי לשיפור איכות השירות;
2. יש לברר את נושא התאמת הטמ"מ לכל קבוצות האוכלוסייה;
3. רצוי לשקול מינוי איש-צוות שחלק מתפקידו לקדם את יישום הטמ"מ ולהקצות תקן לאיש בריאות-הנפש בכל יחידה ויחידה;
4. כדאי לבצע מחקרי המשך לבחינת מגמות ביישום הגישה לאורך זמן, לבחינת עבודת אנשי-המקצוע בהקשר לטמ"מ ולבחינת הנושא גם במצבי בריאות אחרים.
מס’ מחקר: ר/2014/172
תאריך סיום המחקר: 03/2018
דילוג לתוכן