המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

טכנולוגיות חדשניות לטיפול בסרטן שאינן בסל הבריאות: היבטים קליניים, חברתיים ואתיים עבור רופאים, מטופלים ובני משפחותיהם

חוקרים: אסנת בשקין 1, קרן דופלט1, נעם אסנה2
  1. המכללה האקדמית אשקלון
  2. המרכז הרפואי זיו
רקע: בעשור האחרון חלה עלייה בהתפתחות טכנולוגיות לטיפול בסרטן. רבים מהטיפולים נמצאים בשלבים מוקדמים של מחקר קליני, אינם בסל הבריאות ומחירם יקר. מצב זה יוצר דילמות קליניות, חברתיות ואתיות לרופאים, למטופלים ולקרוביהם.
מטרות: לבחון אספקטים אתיים ופסיכוסוציאליים הכרוכים בהמלצה ובשימוש בטכנולוגיות חדשניות לטיפול במחלת הסרטן.
שיטה: מחקר משולב שיטות: סקר בקרב 127 אונקולוגים וראיונות עומק עם 16אונקולוגים ו-20 חולי סרטן וקרוביהם.
ממצאים עיקריים: מרבית האונקולוגים ממליצים למטופלים על טיפולים חדשניים ואף מתאמצים להשיג למטופליהם טיפולי חמלה. בהמשך לכך, אונקולוגים רבים ציינו שצריך להציע למטופל את כל חלופות הטיפול, ללא קשר למצבו הכלכלי, אולם ציינו כי חוו דילמה האם להמליץ על טיפול חדשני למטופלים עם קשיים כלכליים. מטופלים רבים אינם מבצעים שיקולי עלות-תועלת ומעדיפים לקבל את כל אפשרויות הטיפול גם כאשר ידם אינה משגת.
מסקנות: רופאים חשים מחויבות מקצועית להציע למטופלים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, ובמקביל, מחויבות מוסרית לדון בעלויות ולהפחית קושי כלכלי למטופל. ניכר כי גם מטופלים וגם מטפלים מביעים צורך בקיום דיון פתוח באספקטים הקליניים והאתיים בשימוש בטכנולוגיות חדשניות.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש חשיבות בפיתוח תכנית תמיכה פסיכוסוציאלית למטפלים ומטופלים המתמודדים עם דילמות אתיות ופסיכוסוציאליות במהלך המחלה, ובהגדרת קווים מנחים עבור אונקולוגים לקיום דיון מטפל-מטופל מקיף ומשתף בנוגע לכלל ההיבטים של הטיפול בסרטן. כמו כן, יש לגבש מדיניות מוסכמת וקווים מנחים אתיים הנוגעים לשימוש בטיפולי חמלה.

מס’ מחקר: ר/2018/141
תאריך סיום המחקר: 05/2021
דילוג לתוכן