המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

חסמים וגורמים מקדמים לנגישות לשירותי בריאות נפש בקרב נשים יהודיות וערביות עם סרטן שד: פערים אתניים והחיפוש אחר שוויון

חוקרים: אורה נקש1, ליאת גרנק2
  1. המרכז הבינתחומי הרצליה
  2. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
רקע: ישנה חשיבות רבה לטיפול נפשי מותאם במצב של תחלואה כפולה, קרי מחלת סרטן בשילוב תחלואה פסיכיאטרית. אולם, רבים מחולי הסרטן הסובלים מהפרעה נפשית אינם מאובחנים או מקבלים טיפול מתאים.
למרות חשיבותו של נושא זה נערכו מעט מחקרים שבדקו פערים בבריאות הנפש בקרב קבוצות אתניות, המחזיקות בעמדות שונות בנוגע לבריאות הנפש וחולי בכלל.
מטרות: בחינת פערים אתניים בהערכת צרכי בריאות הנפש, וכן זיהוי חסמים אובייקטיבים וסובייקטיביים בגישה לשירותי בריאות הנפש בקרב נשים עם סרטן השד.
שיטה: נשים יהודיות וערביות עם סרטן שד (N=160) אשר אובחנו במהלך השנה האחרונה מילאו שאלונים הבוחנים את הסטטוס הנפשי שלהן וחסמים אפשריים הנוגעים לפנייה לטיפול נפשי. כמו כן הן השלימו ראיון פסיכיאטרי מובנה.
בנוסף, התיקים הרפואיים של הנשים נסרקו לתיעוד קשיים ריגשיים והמלצות טיפוליות.
ממצאים עיקריים: קיימים פערים במצוקה הנפשית, כך שמטופלות ממוצא ערבי דווחו על מצוקה נפשית גבוהה יותר וכן סבלו מיותר אבחנות חרדה ודיכאון, בהשוואה לנשים יהודיות. בנוסף, זוהו בקרב קבוצה זו חסמים רבים יותר היכולים להשפיע על פנייה לטיפול.
רק בקרב מיעוט מהנשים תועדו בעיות רגשיות בתיקים הרפואיים.
שימוש בראיון מובנה הראה הבדלים מובהקים בהפרעות חרדה ודיכאון גם בקרב קבוצות אתניות באוכלוסייה היהודית.
מסקנות: התמודדות עם הפער הטיפולי בקרב אוכלוסיות מגוונות מבחינה אתנית ופיתוח תכניות להכשרת צוותים לעבודה עם אוכלוסיות מגוונות.
מס’ מחקר: ר/2014/20
תאריך סיום המחקר: 09/2017
דילוג לתוכן