המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

חיזוי התקדמות מחלת כבד שומני לא אלכוהולי ופיברוזיס באמצעות כריית נתונים מתקדמת לצרכי רפואה מונעת

חוקרים: אופיר בן אסולי1, שני שנהר-צרפתי2, שירה זלבר-שגיא3
  1. הקריה האקדמית אונו
  2. אוניברסיטת תל-אביב
  3. אוניברסיטת חיפה
רקע: כבד שומני לא-אלכוהולי הפך לנטל משמעותי בבריאות הציבור עקב הארעותו הגבוהה והסיכון שלו להתקדם לשחמת כבד, סכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם. זיהוי מוקדם של חולים עם כבד שומני שנמצאים בסיכון להתקדמות המחלה הינו קריטי ליישום התערבויות מניעתיות וטיפוליות.
מטרות: בניית מודלי חיזוי לסיכון למחלת כבד והתדרדרות לאורך זמן על מנת לבנות המלצות מחויטות אישית לאיתור מוקדם ולרפואה מונעת של כבד שומני לא-אלכוהולי או סיבוכיו כולל פיברוזיס.
שיטה: הנתונים הגיעו ממרכז תל-אביב לחקר הדלקת (TAMCIS) בין 2007-2017 של 5,579 נבדקים. השלבים המרכזיים: 1. שליפת נתונים והכנתם. 2. ניתוחי סדרות עיתיות שבוחנות את השינויים לאורך זמן והקבצה לאשכולות לפי רמות סיכון שונות של הנבדקים לפי מודלים מתאימים 3. ניתוחי ניבוי וניתוחי רגישות. 4. אפיון נבדקים והמלצות
ממצאים עיקריים: המודלים שהשתמשנו בהם אפיינו את הנבדקים לאורך זמן וזיהו שלוש רמות סיכון לפיברוזיס. לקבוצה עם רמת סיכון גבוהה לפיתוח פיברוזיס היו ערכי בדיקות מעבדה חריגים ושכיחות אבחנות כרוניות גבוהה. סיווג על בסיס השתייכות לקבוצת סיכון שיפר את הניבוי.
מסקנות: חיזוי התדרדרות במדדי כבד שומני ואיתור צמתי התערבות פוטנציאלים, עשוי בו-זמנית להקטין סיבוכים ונטל כספי הנובע ממנה. המחקר יכול לתרום להבנת השפעת כריית נתונים לאורך זמן על חיזוי מחלות כדי למנוע התדרדרות ולטובת רפואה מונעת.
מס’ מחקר: א/2018/52
תאריך סיום המחקר: 02/2022
דילוג לתוכן