המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

חווית המטופל- סקר בקרב מטופלים בפסיכותרפיה חמש שנים לאחר החלת הרפורמה הביטוחית

חוקרים: הדר סמואל1
  1. מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל
רקע: מחקר זה בדק את חווית המטופל בקרב מקבלי פסיכותרפיה, 5 שנים לאחר הרפורמה הביטוחית.
מטרות: ללמוד על התנסותם של מטופלי פסיכותרפיה בקהילה, לבחון הבדלים בהתנסות המטופלים לפי מסלולי השירות השונים ומאפייני הרקע.
שיטה: סקר אינטרנטי בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל שנערך בדצמבר 2020, 10 ראיונות עומק.
ממצאים עיקריים: 8.4% מהמשיבים דיווחו על קבלת פסיכותרפיה בשנה שקדמה לסקר. מתוכם, 51% קיבלו טיפול במימון קופת החולים ו-49% באופן פרטי. 80% המטופלים בסקטור הפרטי פנו לשם בלי לנסות לקבל שירות מהקופה.
נמצאו הבדלים מובהקים בין המטופלים במגזר הציבורי לפרטי במאפייני המטופלים, בשיעור המתעכבים בפנייה לטיפול, במשך ההמתנה, בשיעור מסיימי הטיפול בשל שיפור במצב הנפשי ובמדד חוויית המטופל. הפער בחוויית המטופל נשאר מובהק גם לאחר פיקוח על מאפייני פרט ברגרסיה.
מסקנות: ממצאי הסקר העלו כי שיעור המטופלים גבוה משהוערך בעבר. כמחציתם מטופלים באופן פרטי, למרות שהשירות נמצא בסל הבריאות. 20% מן המטופלים בפרטי, פנו לקבלת טיפול ציבורי, אך לא קיבלו מענה. נמצאו פערים בחוויית המטופל בין המגזר הציבורי לפרטי.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לאור התמשכות משבר הקורונה, יש להיערך להמשך גידול בפניות לטיפול. יש לתת את הדעת על האוכלוסייה המעוניינת בקבלת שירות במגזר הציבורי, אך לא מקבלת מענה. יש לפעול לשיפור חוויית המטופל במגזר הציבורי, בדגש על זמינות המענה לתיאומים ועל היכולת לבחור את המטפל.
מס’ מחקר: ר/2018/191
תאריך סיום המחקר: 01/2022
דילוג לתוכן