המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

זקנה בפריפריה: ניתוח עלות תועלת של מנגנונים קהילתיים לקידום בריאות וזקנה פעילה בגליל

חוקרים: ניר בקר1, שירה הנטמן1
  1. המכללה האקדמית תל-חי
רקע: העלייה בתוחלת החיים מביאה עמה יתרונות רבים, אך גם עלויות שמקורן בגידול בהוצאות לטיפול בתחלואה ומניעתה. חלק מעלויות אלו היו יכולות להצטמצם עם אימוץ אורח חיים בריא יותר.
מחקר זה השתמש במיפוי מאפייני אורח החיים של קשישים בגליל העליון והקשרם לסימפטומים תחלואתיים שונים.
המיפוי ביחד עם איסוף נתונים לגבי עלויות של סימפטומים בריאותיים ועלות של שנת חיים נחסכת יהוו בסיס לניתוח עלות-תועלת של שיטות התערבות שונות.
מטרות: כימות הערך הכלכלי של פעילויות שונות בקרב הגיל השלישי. נכללו פעילויות פיזיות, תרבותיות, אינטלקטואליות ותזונתיות. הערך הכלכלי נאמד על סמך נכונות הפרטים לשלם, כלומר התועלת הסובייקטיבית מהפעילויות ועל סמך הערכות אובייקטיביות של שינוי במאפייני תחלואה כתוצאה מפעילויות אלו.
שיטה: 1. הבריאות של אנשים מבוגרים שמנהלים סגנון חיים אקטיבי טובה יותר מבריאותם של אנשים מבוגרים שאינם מנהלים אורח חיים פעיל.
2. התועלות בבריאות משופרת גוברות על העלויות הנדרשות כדי לספק שירותים תומכי סגנון חיים בריא.
ממצאים עיקריים: 300 קשישים מאזור הגליל העליון, המשתתפים ושאינם משתתפים בפעילויות במרכזי יום לקשיש. מולאו שאלוני העדפות מלווים בהערכה (Valuation) וניתוח עלות – תועלת.
כמו כן נערך:
1. סקר נתונים כמותיים של מרכזי יום ומתקנים דומים ברחבי הגליל. באמצעות ראיונות עם בעלי עניין רלוונטיים, כולל מנהלי המרכזים, פקידי רווחה ואחרים.
2. סקר של סגנון חיים, מצב בריאותי, סוגי פעילויות והעדפות ייערך על מדגם חוצה-סקטורים של תושבים קשישים במספר קהילות בגליל.
מסקנות: נמצא קשר בין מגוון הפעילויות שנבחנו לבין התפישה האובייקטיבית והסובייקטיבית של הבריאות. מעבר לכך, נמצא שכל פעילות בקרב הגיל השלישי כדאית הן מבחינה אובייקטיבית והן מבחינה סובייקטיבית. הפעילות הכדאית ביותר נמצאה להיות פעילות להגברת המודעות לתזונה. הפעילות התרבותית מדורגת שנייה הן במדד האובייקטיבי והן בסובייקטיבי. הפעילות האינטלקטואלית מדורגת אחרונה על פי המדד האובייקטיבי ואילו הפעילות הפיסית מדורגת אחרונה לפי המדד הסובייקטיבי.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: המחקר הנוכחי מצביע על הצורך בקביעת מדיניות מיטבית וחלוקת משאבים יעילה בין הפעילויות השונות.
מדיניות יעילה תוביל לבריאות טובה יותר שתגרור ירידה בהוצאות הבריאות הציבוריות.
מס’ מחקר: ר/2016/180
תאריך סיום המחקר: 12/2018
דילוג לתוכן