המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

השפעת תפקיד אחות מומחית בכירורגיה על מדדי איכות ושירות בבית חולים

חוקרים: לימור חן1, אפרת שדמי2, גיל זיו3, דפנה זונטג1, עליה ישראלביץ4
  1. מרכז רפואי רמב"ם
  2. אוניברסיטת חיפה
  3. בית חולים המשפחה הקדושה נצרת
  4. המרכז הרפואי לגליל
רקע: תפקידי אחיות מומחיות (NP) Practitioner Nurse קיימים במקומות שונים בעולם כבר מספר עשרות שנים והושקו בישראל מאז .2013 עם זאת, טרם בוצעה הערכה של תוצאי הטמעת תפקידי מומחיות בישראל בכלל, ובפרט בכירורגיה.
מטרות: לבחון את תפקיד המומחית במחלקות הכירורגיות והקשר למדדי איכות ושירות בבית חולים.
שיטה: מחקר משולב מערך רטרוספקטיבי ופרוספקטיבי, רב מרכזי, הכולל ריבוי שיטות איסוף נתונים, ממערכות ממחושבות, סקרי מטופלים ודיווח אחיות מומחיות.
ממצאים עיקריים: קיים שוני בתפקיד המומחית בין היחידות השונות והבדלים בפעילויות של המומחיות תוך התייחסות לתקופות של לפני הניתוח, מהלך האשפוז ולאחר השחרור. בהשוואה פרוספקטיבית בין דיווחי מטופלים במחלקה עם וללא מומחית נמצא רצף טיפול טוב יותר ופחות חרדה תוך כדי אשפוז במחלקה עם המומחית. בבחינת תוצאי האשפוז בהשוואה בין התקופה שלפני ואחרי הטמעת תפקיד המומחית לא נמצאו הבדלים מובהקים במרבית התוצאים.
מסקנות: הממצאים מראים על שונות רבה בביצוע התפקידים, בתלות במאפייני המחלקה והאחות. הממצאים מלמדים על שיפור רצף הטיפול וירידה בחרדה בזמן האשפוז במחלקה עם המומחית.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ממצאי מחקר זה תומכים בהרחבת תפקידי המומחיות והסדרת תחומי העיסוק של המומחית במערך הכירורגי בישראל בהגדרות תפקיד, היקפי משרה, והפעלת סמכויות בפועל.
מס’ מחקר: א/2020/288
תאריך סיום המחקר: 01/2024
דילוג לתוכן