המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

השפעת משבר הקורונה על אמון במערכת הבריאות, חוסן לאומי ועמדות כלפי המערכת הפוליטית והמנהלית בישראל

חוקרים: ניסים כהן1, ערן ויגודה-גדות1, שלמה מזרחי1
  1. אוניברסיטת חיפה
רקע: מאז התפרצות הנגיף בשנת 2020, המאבק בקורונה הנו אתגר גדול למדינות, קהילות ואנשים ברחבי העולם. צוותי בריאות בכל רחבי העולם ניצבים בחזית מאבק זה על מנת לספק לציבור שירותים איכותיים ותרומתם לניהול המשבר מכרעת.
מטרות: מחקר זה מציע בחינת אורך של הקשר בין תפיסת ביצועי מערכת הבריאות בעיני הציבור בעשרים השנים האחרונות (הכוללות עתות שגרה ומשבר), לבין האמון כלפי מערכת הבריאות ומערכות פוליטיות ומנהליות אחרות בישראל.
שיטה: ביצענו שני מחקרים, אחד בקרב אזרחי ישראל והשני בקרב עובדי מערכת הבריאות (ממשרד הבריאות, בתי חולים ציבוריים וקופות החולים) והשווינו את הממצאים לנתונים קודמים של המרכז לניהול ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה ואשר בחנו אמון, חוסן ציבורי והערכת הביצועים של הציבור כלפי מערכת הבריאות.
ממצאים עיקריים: עולה כי לציבור הישראלי יש אמון אנשי צוותי הרפואה לאורך משבר הקורונה, בדומה לאמון הרב שהוא רוחש להם בעתות שגרה. הן במחקר העובדים והן במחקר האזרחים, אמון נמצא כמשתנה הקשור למשתנים כגון שביעות רצון, השתתפות בתהליכי קבלת החלטות והערכת ביצועים של מערכת הבריאות.
מסקנות: ממצאינו מדגישים את התפקיד החשוב של אמון הן במערכת הבריאות והן במערכות הפוליטית והמנהלית הלאומית הן בימי שגרה והן בימי משבר.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ברמה המעשית, אנו מדגישים בפני מקבלי ההחלטות את האחריות לחזק את מערכת הבריאות על מנת להתמודד בהצלחה עם האתגרים הרבים הניצבים בפניה, הן בימי משבר והן בימי שגרה. אנו אף ממליצים לקדם ולתחזק מדיניות שתחזק את אמון הציבור ועובדי מערכת הבריאות במוסדות מערכת הבריאות בעתיד.
מס’ מחקר: ר/2020/388
תאריך סיום המחקר: 11/2021
דילוג לתוכן