המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

השפעה של הפעלת תוכנה תומכת החלטה לטיפול אנטיביוטי מיטבי על איכות הטיפול בחולה, תחלואה ותמותה, על צריכת אנטיביוטיקה ועל עמידות לאנטיביוטיקה

חוקרים: לאונרד ליבוביץ1,2, מיכל פאול3, נעה אליקים רז1,2, נרימאן מנסור2,4, בועז תדמור1,2
  1. מרכז רפואי רבין, קמפוס בילינסון
  2. אוניברסיטת תל-אביב
  3. מרכז רפואי רמב"ם
  4. שירותי בריאות כללית
רקע: TREAT היא מערכת תומכת החלטה ממוחשבת לתמיכה ברישום אנטיביוטיקה. היא הותקנה במרכז רפואי בילינסון ב-6 מחלקות של רפואה פנימית ובמחלקה גריאטרית ב-2015, ובמרכז הרפואי רמב"ם ב-2017.
מטרות: למדוד את ההשפעה של התקנת התוכנה על ההתאמה של הטיפול האנטיביוטי לחיידקים המזהמים; על התמותה של החולים; ועל שימוש באנטיביוטיקה, בעיקר באנטיביוטיקה רחבת טווח.
שיטה: נכללו חולים אשר בהם היה צריך להישקל טיפול אנטיביוטי. השווינו את הנתונים על התאמת טיפול, תמותה וצריכת אנטיביוטיקה בשנה לפני התקנת התוכנה, ובשנת 2012, לשנים של הפעלת התוכנה. התמותה ב – 30 יום נמדדה בכל החולים בהם היה צורך לשקול טיפול אנטיביוטי. צריכת האנטיביוטיקה נמדדה עפ"י ניפוק למחלקה ופר חולה.
ממצאים עיקריים: התוכנה הותקנה והחלה לעבוד ב-1.1.2015.
הושג שיפור של 51%-24% בתוצא הראשי (אחוז טיפול אמפירי מתאים מתוך מטופלים עם זיהום מתועד מיקרוביולוגית), הפחתה באחוזי התמותה ב-12% והפחתה בשימוש באנטיביוטיקה רחבת טווח.
מסקנות: על אף מערך המחקר החלש (השוואה של לפני התקנת התוכנה לאחריה) נראה כי לראשונה משנת 1988 עלה אחוז הטיפול הנכון בבתי החולים שבהם ניסינו את התוכנה, וירד השימוש באנטיביוטיקה רחת טווח.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: שום כלי אחר לא הישג תוצאות דומות בשיפור הטיפול האנטיביוטי, הפחתה בתמותה, ושימוש פחות באנטיביוטיקה. ניתן לתקן את הבעיות שגרמו לאי-שימוש בתכנה.
מס’ מחקר: א/2015/23
תאריך סיום המחקר: 01/2019
דילוג לתוכן