המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

השלכות הרפורמה בבריאות הנפש על הטיפול בתחלואה גופנית שמקבלים אנשים הסובלים מהפרעה פסיכיאטרית חמורה

חוקרים: גלעד גל1, ערד קודש2
  1. המכללה האקדמית ת"א-יפו
  2. קופת חולים מאוחדת
רקע: לאנשים עם תחלואה פסיכיאטרית חמורה (אתפ"ח) סיכון מוגבר לתחלואה ותמותה מסוכרת ומחלות קרדיווסקולאריות, אולם הם זוכים לשירותי בריאות נחותים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. במחקר קודם מצאנו גם בישראל תופעה זו, במיוחד בקרב חולים הסובלים מסכיזופרניה. מאחר ואחת ממטרות הרפורמה בבריאות הנפש היא שיפור מערך הבריאות בקהילה לאתפ"ח, יש לבדוק האם חל בעקבותיה שינוי לטובה במאפייני הטיפול בתחלואה גופנית לחולים אלו.
מטרות: לבדוק האם שירותי הבריאות המיועדים לתחלואה גופנית לאתפ"ח השתפרו בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש.
שיטה: נתבסס על נתוני קופת חולים מאוחדת ונשווה בין שיעורי הביצוע של בדיקות מעבדה וביקורים משך 3.5 שנים לפני ואחרי יישום הרפורמה בקרב מבוטחים הסובלים מסכיזופרניה, הפרעה סכיזואפקטיבית או הפרעה ביפולרית. בנוסף, בקרב קבוצות של חולים הסובלים מסוכרת או מחלות כלי-דם ולב, נשווה בין שיעורי ביצוע בדיקות מעבדה, ושימוש בתרופות. כדי לשלוט על שינויים במתן שירותי הבריאות במהלך תקופה זו נבצע השוואה עם נבדקי ביקורת מתואמים שאינם סובלים מתחלואה פסיכיאטרית.
ממצאים עיקריים: ראשית, השימוש בשירותי הבריאות בקרב כלל המדגם, בהתאם לקבוצת השייכות של האבחנה הפסיכיאטרית, הצביע על כך שלא היה שיפור במדדים השונים בעקבות הרפורמה. מספר הביקורים השנתי אצל רופא המשפחה פחת לאחר הרפורמה בקרב אתפ"ח משלוש הקבוצות, כמו גם ביקורים אצל רופאים מומחים בקרב מבוטחים עם הפרעה סכיזואפקטיבית או ביפולרית. שנית, ביחס לאתפ"ח עם תחלואה נלווית של סוכרת משלוש הקבוצות נצפתה ירידה בבדיקות המוגלובין מסוכרר, כולסטרול, והשימוש בתרופות נוגדות סוכרת לאחר הרפורמה. שלישית, בקרב מבוטחים עם סכיזופרניה ותחלואה נלווית של כלי-דם ולב נמצאה ירידה בבדיקות כולסטרול ורכישת תרופות לדילול הדם בקרב מבוטחים עם לאחר הרפורמה, ובקרב מבוטחים עם הפרעה ביפולרית ירידה בבדיקות המוגלובין מסוכרר.
מסקנות: ממצאי המחקר מצביעים על כך שלא היה שיפור במדדי הבריאות שנבדקו בעקבות הרפורמה בבריאות הנפש. לפיכך, נראה כי הרפורמה לא השיגה את יעדיה בהקשר של צריכת שירותי הרפואה הגופנית. יתכן שבשל המשאבים שהופנו כחלק מהרפורמה לתגבור מערך בריאות הנפש בקופה התרחשה עלייה בפנייה על פסיכיאטרים כמנהלי המקרה של אתפ"ח. הירידה במספר הביקורים אצל רופאי המשפחה, יחד עם הממצאים האחרים הנוגעים לירידה בבדיקות המעקב והשימוש בתרופות עשויים לתמוך באפשרות זו.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: על קובעי המדיניות במשרד הבריאות ובקופות החולים לערוך הכשרות של הרופאים הראשוניים והפסיכיאטרים להדגשת חשיבות הטיפול, המעקב והמניעה של תחלואה גופנית נלווית בקרב אתפ"ח. יש לקדם בניית רשמים שיהוו כלי עבודה למעקב אחר אוכלוסיית סיכון זו, כולל רשם לאומי להגברת הבקרה על מצבם הבריאותי הכללי של החולים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות קשות.
מס’ מחקר: ר/2018/59
תאריך סיום המחקר: 05/2022
דילוג לתוכן