המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הרגלי עישון ועמדות לגבי הפסקת עישון בקרב רופאים וצוותי מרפאה, ומתן שירותי גמילה מעישון במרפאות ראשוניות בחברה הערבית בישראל

חוקרים: ניהאיה דאוד1, מוחמד מחאג'נה2, רפיק מסאלחה3
  1. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
  2. מו"פ המשולש
  3. שירותי בריאות כללית
רקע: לרופאים, לצוות סיעודי ופארא-רפואי יש השפעה רבה על נכונות מטופליהם לגמילה מעישון. אולם, נראה כי צוותים מעשנים מתקשים יותר במתן שירותי גמילה מעישון (שג"ע) למטופליהם. בישראל, נעשו מעט מחקרים בנושא הרגלי עישון ועמדות בקרב צוות רפואי והקשר למתן שג"ע. מידע זה הנו חיוני במיוחד בקרב צוותים במרפאות ראשוניות בישובים ערבים בקרבם שיעור העישון הנו גבוה במיוחד בגברים.
מטרות: א. לבדוק בקרב צוותים במרפאות ראשוניות בקהילה בישובים ערבים את הקשר בין מצב העישון לבין עמדות בנוגע לגמילה מעישון, ומתן שג" ע (תשאול על עישון, מתן עצה, והפניה לסדנאות לגמילה מעישון).
ב. לזהות חסמים וגורמים תומכים במתן שג"ע.
שיטה: מחקר משולב שיטות (איכותני וכמותי) שנערך במרפאות בקהילה בישובים ערבים במחוזות השרון, דרום וצפון בשירותי בריאות כללית. בחלק הכמותי המדגם כלל 752 משתתפים (282 רופאים/ות ו- 470 חברי צוות אחרים). הופץ שאלון למילוי עצמי בדואר אלקטרוני או באמצעות מכשיר אלקטרוני במרפאה. בחלק האיכותני נערכו 36 ראיונות עומק עם מנהלי מרפאות, מקדמות בריאות ומנחים לגמילה מעישון, נערכו 6 קבוצות מיקוד עם 43 חברי צוות. ניתוח הנתונים הכמותי כלל ניתוח חד ורב משתני בהתאם למטרות המחקר. נתונים איכותניים נותחו באמצעות ניתוח תמטי וטרנגולציה של המידע בין החוקרות. הוסקו מסקנות על סמך הממצאים של שני חלקי המחקר.
ממצאים עיקריים: שיעור העישון כעת בקרב הנחקרים היה נמוך מזה באוכלוסייה הכללית (כ- 8%) אולם שיעור זה השתנה בהתאם לקבוצות המחקר (רופאים לעומת צוות מרפאה, גברים לעומת נשים, וערבים לעומת יהודים). נמצא שיעור גבוה של עישון כעת בקרב צוות המרפאה (נשים יהודיות כ- 26% וגברים ערבים כ- 18%). בקרב הנחקרים היהודים אף רופא/ה לא דיווח על עישון כעת. שיעור העישון ברופאים ערבים היה כ- 13%. עמדות בנוגע לגמילה מעישון היו קשורות למצב העישון, אך לא לתשאול על עישון בקרב מטופלים. עמדות היו קשורות לייעוץ והפניה לשג"ע בקרב רופאים. חסמים מערכתיים וארגוניים הועלו כגורמים מעכבים למתן שג"ע ומקביל עלו גורמים מקדמים שיכולים לסייע במאמצים לגמילה מעישון.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ממצאי המחקר עשויים להוביל לשיפור איכות מערך שג"ע ולהביא לעליה בשיעור הנגמלים מעישון.
מס’ מחקר: ר/2018/42
תאריך סיום המחקר: 12/2022
דילוג לתוכן