המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הקשר בין הקהילה לבין בתי החולים בהקשר של החולה האונקולוגי

חוקרים: דוד חיניץ1, עוזיאל ביאטריס2, אורלי תורן2, ליזה מונס2
  1. האוניברסיטה העברית
  2. בית חולים הדסה עין כרם
רקע: מאמרים רבים, כולל מחקר קודם במימון המכון (מחקר מס' ר/1998/08) גילו שנושא שיפור תיאום הטיפול בין בית חולים לבין הקהילה בתחום האונקולוגי הוא חשוב ביותר.
מטרות: לשקף את עמדותיהם ותפישותיהן של שחקנים במערכת האונקולוגית בנוגע לתיאום הטיפול.
שיטה: מחקר איכותני ובמסגרתו רואיינו 30 רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, ומנהלן מבתי החולים, קופות החולים ועמותות.
כמו כן נערכו 10 קבוצות מיקוד של צוותים רב מערכתיים בנוסף, נערכו ראיונות עומק עם 15 מטופלים באשפוז יום האונקולוגי במרכז רפואי אוניברסיטאי הנתונים שנאספו ושוקלטו נותחו על מנת לזהות קטגוריות ראשיות.
ממצאים עיקריים: קיים חוסר תיאום בין גופים המטפלים בחולים האונקולוגיים. יש פער במעמד המקצועי והמוניטין של רופאי בית החולים לעומת רופאי הקהילה. רצף הטיפול נפגע החל משלב האבחנה, דרך שלב הטיפול בבית החולים וכלה בשלב שחרור החולה בחזרה לקהילה. חולים מתאשפזים בדרך כלל דרך חדרי מיון והקשר עם הקהילה נקטע. מרואיינים הדגישו את החשיבות בבניית מנגנוני תיאום אפקטיביים יותר בין מכוני הטיפול השונים.
מסקנות: קיימים מספר גורמים המונעים גישה הוליסטית לטיפול בחולים האונקולוגיים עם דגש על טיפול ראשוני, עבודה בצוות רב-מקצועי, ותמיכה פסיכו-סוציאלית.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לשפר את התקשורת בין בתי החולים לבין הרפואה הראשונית, ולהגדיר תפקידים, במיוחד אחיות מתאמות, ולתת את הדעת על דרכי ההתמודדות השונות של המטופלים ומשפחותיהם.
מס’ מחקר: א/2015/40
תאריך סיום המחקר: 12/2017
דילוג לתוכן