המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הקשר בין הטיפול הרפואי ועומס העבודה של הרופא : המקרה של רופא המשפחה

חוקרים: אמנון להד1, איתי שוורץ2, אלון אייזנברג1, עדי אלקלעי3
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
  2. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
  3. שירותי בריאות כללית
רקע: כיצד רופאי משפחה מגיבים לעומס עבודה? קיימים מחקרים העוסקים בסוגית הקשר בין עומס לבין התנהגות במקום העבודה בתחומים אחרים כגון מסעדות , ייעוץ משפטי וחנויות. . כמו כן, הקשר בין עומס ותפקוד במערכת הבריאות נלמד בהקש ר ש ל בתי חולים. למיטב יד יעתנו אין מחקר אשר בוחן סוגיה זו באופן מעמיק עבור המקרה של רופא המשפחה . עובדה זו מפתיעה שכן חשיבותה של שאלה זו מוכרת בספרות. יש המציינים שרפואת משפחה היא ההקשר החשוב ביותר בו שאלה זו מתעוררת , בין היתר בגלל החשיבות של ההחלטות של רופא המשפחה
אשר להן השפעות על אופן הטיפול וניתוב החולה במערכת הבריאות.
מטרות: ללמוד על הקשר בין עומס והתנהגות רופא המשפחה.
שיטה: מחקר רטרוספקטיבי המשתמש בנתונים על -כ 750,000 ביקור ים המהווים את כלל הביקורים ב-11 מרפאות של כללית מחוז ירושלים בשנים 2011-2014. אנחנו עושים שימוש בהיעדרויות של ר ופאים עמיתים בקופה כמקור אקסוגני להשתנות בעומס על הרופא ובע זרתן ל ומד ים על הקשר בין עומס עבודה לבין התנהגות הרופא . פורמלית נעשה שימוש בהיעדרות כמשתנה ע זר (Instrumental variables approach)
ממצאים עיקריים: עומס עבודה מביא לירידה בהפניות למומחים ולבדיקות מעבדה. אין ראיה לשינוי מובהק במרשמים למשככי כאבים ובהפניות לחדרי מיון. נמצאה עליה לא מובהקת במרשמים לאנטיביוטיקה.
מסקנות: זמן הרופט הוא משלים (ולא תחליפי) לכלי אבחנה)
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: המחקר מראה שעבודה בעומס מוגבר אינה משפיעה על הטיפול בבעיות שדורשות מענה כגון תרופה. מאידך, בירור נושאים המצריך הפניות לרפואה יועצת או למעבדה יורד. יתכן שהדבר מלמד שההשלכות של עבודה תחת עומס משקפת ירידה ב"תחזוקה" שוטפת והתמקדות ב"כיבוי שריפות"
מס’ מחקר: ר/2017/258
תאריך סיום המחקר: 05/2021
דילוג לתוכן