המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הסיקור התקשורתי של משבר הקורונה והשפעתו על המדיניות בישראל

חוקרים: אלעד שגב1
  1. אוניברסיטת תל אביב
רקע: מחקרים מצביעים על קשר בין אופן הסיקור של משברים לבין דרכי ההתמודדות של קובעי מדיניות. בעקבות אופיו הגלובלי של משבר הקורונה
מטרות: המחקר משתמש בתיאוריות של מסגור, תקשורת משברים ודיפוזיה בכדי לבחון את הקשר בין הסיקור הישראלי של התמודדותן של מדינות זרות עם המגיפה והאופן שבו קובעי מדיניות בישראל התייחסו לנרטיב התקשורתי וקבעו מדיניות בפועל. המחקר בחן כיצד מסגרה התקשורת הישראלית את צעדי המדיניות במדינות זרות, והאם הסיקור העיתונאי השפיע על השיח בקרב קובעי המדיניות והצעדים שישראל נקטה בפועל.
שיטה: ניתוח המסגור בוצע באמצעות איסוף כל הידיעות החדשותיות שפורסמו בנושא הקורונה בעיתונות הישראלית. המחקר כלל כריית מידע, ניתוח וניתוח סמנטי רשתי וניתוח תוכן.
ממצאים עיקריים: ממצאי המחקר מראים כי קובעי המדיניות לא קידמו מסגורים משלהם ולא ערערו על המסגור של התקשורת. משבר הקורונה היה משבר חדש ולא מוכר, ולכן קובעי המדיניות נשענו על מסגור המדיה של המדיניות במדינות אחרות ולא קידמו ארכיטיפים או צעדי מדיניות משלהם.
מסקנות: ממצאי המחקר מסייעים להבין את הקשר בין השיח התקשורתי ותהליכי קביעת מדיניות, ובכך מאפשרים לצמצם ביקורת תקשורתית על מדיניות הממשלה, להגדיל את משך הזמן שעומד לרשות מקבלי החלטות בבואם לקבוע מדיניות, ולאפשר לקובעי מדיניות לאמץ גם מדיניות שלא סוקרה על ידי התקשורת.
מס’ מחקר: ר/2020/521
תאריך סיום המחקר: 01/2022
דילוג לתוכן