המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הנחיות רפואיות מקדימות בישראל 10 שנים אחרי– אפיון האוכלוסייה ומעקב אחר מילוי ההנחיות

חוקרים: פסח שוורצמן1, עידית סגל-סוכר2, יונתן ראובן3, אסתר ביטון4, איל יעקובסון5
  1. אוניברסיטת בן גוריון בנגב
  2. המרכז הרפואי שמיר
  3. מרכז רפואי רבין בילינסון
  4. משרד הבריאות
  5. שירותי בריאות כללית
רקע: חוק החולה הנוטה למות (2005) מאפשר לאדם, גם בהיותו בריא, להשאיר הנחיות בכתב – 'הנחיות רפואיות מקדימות'.
מטרות: לאפיין את האוכלוסייה החותמת על הנחיות מקדימות ואת תוכנן. לבחון פרוספקטיבית את הגורמים שהשפיעו על שיקולי החתימה. לבחון יישום הנחיות בפועל באוכלוסיית החותמים שנפטרו.
שיטה: 1. ניתוח טפסי ההנחיות המקדימות שהופקדו במשרד הבריאות החל משנת 2000 ועד ליולי 2021. 2. מעקב פרוספקטיבי: 261 מטופלים אשר הפקידו את טפסי ההנחיות המקדימות שלהם בתקופה של מרץ 2019- ינואר 2020, רואיינו טלפונית בנוגע לעמדות והחסמים שעמדו בפניהם בעת מילוי ההנחיות המקדימות. 3. הערכת מימוש ההנחיות המקדימות אצל נפטרים בבתי החולים.
ממצאים עיקריים: עד יוני 2021 חתמו 12,711 אנשים על הנחיות רפואיות מקדימות, מרביתם אינם מעוניינים לעבור טיפולים מצילי חיים (החייאה) וטיפולים פולשניים.
רואיינו 261 אנשים שמילאו הנחיות 64.4% היו נשים, גיל ממוצע 76.7±8.7, 62.9% היו ילידי ישראל, 62.5% בעלי השכלה אקדמאית, 75.7% חילונים. נימוקים בעד חתימה: לא רוצה להיות צמח (99.6%), לא רוצה להיות תלוי באחרים (96.1%), רצון לשלוט בטיפול (93.4%) ורצון למוות קל ומהיר (89.6%).
מסקנות: אוכלוסיית ממלאי ההנחיות הרפואיות המקדימות הינה הומוגנית מאד, ואינה מייצגת את כלל אוכלוסיית ישראל.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש להעלות את המודעות וההסברה בנושא הנחיות רפואיות מקדימות. יש להגביר את אמון הציבור בכך שבשעת הצורך הצוות הרפואי אכן יתייחס למלא את ההנחיות המקדימות שמולאו.
מס’ מחקר: ר/2017/89
תאריך סיום המחקר: 06/2022
דילוג לתוכן