המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

היערכות לקראת רפורמת סימון מוצרי המזון בישראל: ידע ועמדות אנשי מקצועות הבריאות ומובילי דעה בתחום הבריאות בקהילה.

חוקרים: שרון פורמן-אסף1, רונית אנדוולט2, טטאינה קולובוב1,3
  1. המרכז לחקר וקידום מדיניות בסוכרת, מכון גרטנר
  2. משרד הבריאות
  3. אוניברסיטת בר אילן
רקע: בינואר 2020 החל משרד הבריאות ברפורמה לסימון מוצרי מזון. לגישה של אנשי מקצועות הבריאות כלפי רפורמות בתחום בריאות הציבור עשויה להיות השפעה נרחבת שכן הם מהווים מקור לסמכות ולידע עבור הציבור.
מטרות: להעריך את הידע והעמדות של אנשי מקצועות הבריאות לגבי רפורמת סימון מוצרי מזון ומטרותיה, ולזהות פערים על מנת להבין באילו תחומים יש להתמקד כדי לשפר את בריאות האוכלוסייה באמצעות תזונה נכונה.
שיטה: מחקר חתך תיאורי באמצעות סקר מקוון שכלל 456 משתתפים (118 רופאים/ות, 207 אחים/ות ו-131 תזונאים/ות).
ממצאים עיקריים: רוב המשיבים סבר שמתפקידם לדבר על נושאים הקשורים לתזונה בריאה עם מטופליהם (91.8% מהאחים/ות, 94.9% מהרופאים/ות ו-100% מהתזונאים/ות), אבל רק כמחציתם (47.5% מהרופאים/ות ו-57.0% מהאחים/ות) דווחו שיש להם מספיק ידע בתחום זה וביחס לייצוג הסימונים. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין מקצועות הבריאות לגבי שלושת אמצעים אלה. רק חלק מהמשיבים חש שהוא מסוגל להשפיע על הרגלי המטופלים. רוב המשתתפים סבורים שיש להשתמש גם באמצעים רגולטוריים נוספים כדי לקדם תזונה בריאה.
מסקנות: אנשי מקצועות הבריאות סבורים שעליהם להעביר למטופליהם ידע לגבי תזונה בריאה אך חלקם אינו חושב שיש לו ידע מספיק בתחום זה או יכולת להשפיע על הרגלי המטופלים.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: לקיים הסברה מעמיקה ויישומית בקרב אנשי מקצועות הבריאות בנוגע לתזונה ולסימון המוצרים, ובפרט לגבי מוצרי מזון מעוררי מחלוקת.
מס’ מחקר: ר/2018/305
תאריך סיום המחקר: 02/2021
דילוג לתוכן