המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הטיפול בסוכרת – הקשר לתוצאי בריאות ומדדי איכות מדווחים על ידי המטופל

חוקרים: רונית קלדרון-מרגלית1,2, אריה בן-יהודה2, אביבית גולן כהן3, עינת אלרן4
  1. האוניברסיטה העברית בירושלים
  2. המרכז הרפואי הדסה
  3. קופת חולים לאומית
  4. מכבי שירותי בריאות
רקע: הערכת איכות הטיפול בסוכרת מתמקדת בעיקר במדדי איכות קליניים. טרם נבחן הקשר בין דרגת העמידה במדדים לאורך מספר שנים לבין תוצאי הבריאות. בעשור האחרון מתפתח תחום של הערכת איכות הטיפול מנקודת מבטו של המטופל (PROMs :Patient-Reported Outcome Measures). חסר מידע על היישומיות של PROMs בסוכרת.
מטרות: 1. לבחון את הקשרים בין דרגת העמידה במדדי האיכות לאורך מספר שנים לבין מחלת לב ותמותה.
2. לזהות היבטים בעלי ערך בעיני המטופל הסוכרתי, לפתח כלי מדידה ל- PROMs, לבחון את היישומיות שלו בקרב חולי סוכרת ולבחון את הקשר בין תחומים שונים המוערכים בכלי לבין משתנים סוציו-דמוגרפים ועמידה במדדי האיכות.
שיטה: 1. מחקר מעקב היסטורי (2006-2016), מבוסס נתונים מארבע קופות החולים, כלל את כל חולי הסוכרת, בני 45-80 בשנים 2003-2005 (n=222,235).
2. מחקר בשיטות מעורבות, החלק האיכותני כלל קבוצות מיקוד של חולים ומומחים טיפול בסוכרת ובחן את הסוגיות החשובות לחולי סוכרת. פותח כלי שכלל שאלון כללי פיזי ונפשי וחלק המתיחס לסוכרת באופן מיוחד. סקר כמותני כלל 392 ראיונות טלפונים עם מטופלים שאובחנו לאחרונה (≤ 4 שנים) כחולי סוכרת מסוג 2 בקופת החולים מכבי.
ממצאים עיקריים: 1. נמצא קשר הפוך בעל מגמת מנה-תגובה בין דרגת העמידה במדדי האיכות בחמש השנים הראשונות למעקב לבין היארעות מחלת לב ותמותה בשנים העוקבות; ככל שהמטופל עמד במדד האיכות ביותר שנים, הסיכון למחלת לב או תמותה קטן יותר. חוסר ביצוע בדיקת חלבון בשתן בחמש השנים הראשונות נמצא קשור עם סיכון יתר לתמותה פי 2.6 בהשוואה לביצוע בכל שנה. חולים שביצעו בדיקת HbA1c, LDL כולסטרול או לחץ דם רק בשנה אחת מחמש השנים הראשונות היו בסיכון לתמותה פי 1.5 בהשוואה לאלו שביצעו את הבדיקה בכל שנה. לחץ דם >140/90 מ"מ כספית קשור בסיכון יתר לתמותה בקרב חולים צעירים (<65 שנה) אך עם סיכון מופחת לתמותה בקרב בני≥ 65.
הקשרים בין עמידה במדדי האיכות לבין מחלת לב נמצאו חזקים יותר בקרב הצעירים. חולים עם רמת LDL> 100 מ"ג/ ד"ל בכל חמש השנים היו בסיכון יתר למחלת לב פי 1.6 בקרב הצעירים ופי 1.2 בקרב המבוגרים, בהשוואה לאלו שהיו עם LDL≤ 100 מ"ג/ ד"ל בכל חמש השנים.
2. בקבוצות המיקוד עלו נושאים הקשורים לחששות מהמחלה כמו גם לטיפול הרפואי. בסקר, נשים, חולים צעירים ובעלי רמת השכלה נמוכה (≤ 12 שנה) דיווחו על מצב בריאותי ירוד וסבלו מרמה גבוהה של מצוקה בהקשר לסוכרת. ביצוע של כל שבעת מדדי האיכות קשור עם מצב בריאותי ירוד ועם רמה גבוהה של מצוקה בהקשר לסוכרת, אך לא נמצא קשר בין איזון HbA1c, LDL כולסטרול או לחץ דם לבין PROMs.
מסקנות: עמידה במדדי האיכות לאורך שנים קשורה לשיפור מצב הבריאות בקרב המטופלים.
PROMs מוסיפים מידע חשוב על המצב הבריאותי של המטופל ועל איכות הטיפול.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: מומלץ שהן מטופלים והן מטפלים יקפידו על עמידה במדדי האיכות לאורך שנים.
מחקרים עתידיים נדרשים בכדי לקדם שימוש רוטיני ב PROMs לטיפול בסוכרת.
מס’ מחקר: ר/2017/289
תאריך סיום המחקר: 06/2021
דילוג לתוכן