הוצאה מהכיס בסוף החיים בקרב אנשים מבוגרים שנפטרו מסרטןהמכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות
 

המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הוצאה מהכיס בסוף החיים בקרב אנשים מבוגרים שנפטרו מסרטן

חוקרים: אביעד טור-סיני1, נטע בנטור2, דיימיאן אורבן3, ג'ניפר שולדינר4
  1. המכללה האקדמית עמק יזרעאל
  2. אוניברסיטת תל-אביב
  3. המרכז הרפואי ע"ש שיבא
  4. אוניברסיטת טורונטו
רקע: בעוד שחלקה הגדול של מחלת הסרטן להוצאה הציבורית מוכר היטב, אין כמעט מידע על ההוצאה מהכיס לטיפול במחלה בקרב החולים ובני-משפחתם, על העומס הכלכלי המוטל עליהם ועל שיתופם בקבלת ההחלטות ביחס לטיפול בחולה.
מטרות: א. לבדוק את ההסתברות ואת היקף ההוצאה מהכיס של נפטרים מסרטן ב. לזהות את ההוצאות המרכזיות ולבחון את העומס הכלכלי הנובע מהן. ג. לבחון את שיתוף החולים ומשפחתם בקבלת ההחלטות הטיפוליות וההוצאות מהכיס.
שיטה: ניתוח משני של מאגר SHARE, וסקר טלפוני בקרב 491 בני משפחה של אנשים שנפטרו מסרטן בישראל.
ממצאים עיקריים: ל-84% מהנפטרים מסרטן ובני משפחתם היו הוצאות מהכיס לטיפול בחצי השנה האחרונה לחיי החולה: ל-27% למטפלת, ל-9% לאחות ל-42% לתרופות, ולרובם היו הוצאות נוספות. מקרב אלה שהיתה להם הוצאה כספית מהכיס, ההוצאה למטפלת הייתה כ-26,000₪ בממוצע, ולתרופות כ-19,000₪ בממוצע בחצי השנה האחרונה לחיים. לדברי כמחצית מבני המשפחה, העומס הכלכלי למימון הוצאות היה כבד מאוד, ונמצא קשור בתפקוד החולה ובמצבו הכלכלי, ולדברי כמחציתם, הרופאים לא שיתפו אותם בשיקולים ביחס לקבלת תרופות בתשלום מהכיס.
מסקנות: הוצאה מהכיס נפוצה מאוד בקרב נפטרים מסרטן והעומס הכלכלי המוטל עליהם ועל בני משפחתם גדול. שיתוף החולה ומשפחתו בקבלת החלטות על הטיפול בסוף החיים חלקי וחסר.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: א. הגברת המודעות לזכותו של הפרט לקבל החלטות בהתאם לרצונותיו ולהעדפותיו ב. בחינת אפשרויות לצמצום ההשתתפות העצמית לתרופות של חולים חשוכי מרפא ג. הגברת המודעות ליתרונות הטיפול הפליאטיבי בשלבים מוקדמים של מחלות חשוכות מרפא.
מס’ מחקר: ר/2017/42
תאריך סיום המחקר: 06/2020
דילוג לתוכן