המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

ההשפעה של קיצור שעות עבודה של מתמחים על תוצאים קליניים, בטיחות המטופל ושביעות רצון הרופאים: סקירה מובנית ומטא-אנליזה

חוקרים: לאונרד ליבוביץ1,2
  1. מרכז רפואי רבין
  2. אוניברסיטת תל אביב
רקע: משמרות ארוכות מעל 12 שעות מובילות לעייפות, פוגעות בתפקוד רופאים ומגבירות סיכון לטעויות רפואיות. בעולם, ישנה מגמה של קיצור תורנויות. עם זאת, ישנם חששות מהשפעות פוטנציאליות כגון ירידה באיכות ההתמחות והמשכיות הטיפול. בספרות, נתונים מקיפים ועדכניים חסרים.
מטרות: לבחון את ההשפעה של קיצור תורנויות של רופאים-מתמחים.
שיטה: ערכנו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה בהתאם להנחיות PRISMA. התוצאים הראשיים כללו את בטיחות המטופל והמתמחה ואיכות ההתמחות. התוצאים המשניים כללו איכות טיפול, שביעות רצון של של המתמחים ומטופלים, איכות חיים של המתמחים ושיעורי פרישה מההתמחות. נעשו אנליזות לאיחוד מדדי קשר.
ממצאים עיקריים: כללנו 106 מחקרים מתוך 7603 פרסומים, תוך התמקדות במשמרות של 24,16 ו-13 שעות. קיצור משמרות מתמחים שיפר את בטיחות המתמחים, שביעות הרצון של המתמחים, ואיזון עבודה-חיים
אישיים, תוך שמירה על בטיחות המטופלים. עם זאת, השפעות הקיצור על איכות ההתמחות והמשכיות הטיפול היו הטרוגניות. במטה-אנליזה הניסיון הניתוחי בכירורגיה כללית ירד ( mean .std pooled difference 0.90, 95% CI 0.03-1.77, p=0.04), אך מחקרים אחרים הראו שמירה ואף שיפור בניסיון ניתוחי לאחר קיצור המשמרות. ציוני המבחנים נותרו כמעט ללא שינוי.
מסקנות: מחקרים אשר לא מצאו ירידה בניסיון ניתוחי לאחר קיצור התורנויות מוכיחים שבעזרת תכנון קפדני ניתן לשמור על הניסיון הניתוחי. מחקרים עתידיים צריכים לכלול בחינה של השפעות על איכות התמחות לא כירורגית ולבחון אסטרטגיות לשמירה על איכות ההתמחות. בנוסף, יש לבדוק שיעורי פרישה מהתמחות ומעבר להתמחויות קלות יותר. חשוב לבחון הקצאת משאבים בהטמעה של קיצור תורנויות על מנת להעריך את השלכות שינוי זה בצורה מקיפה.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: בישראל, מתווה 19:2 עבור התמחויות לא כירורגיות החל בספטמבר 2023. ביצענו תת-אנליזה של מחקרים קיימים, תוך התמקדות במשמרות שקוצרו ל-16:2 בגלל נתונים מוגבלים עבור מתכונת 19:2. האנליזה מראה תוצאות חיוביות התומכות בקיצור התורנויות. למרות היתרונות, קיצור תורנויות דורש תכנון קפדני. אסטרטגיות כמו למידה מובנית, חונכות, הערכות ומעורבות מחקרית יכולות לתמוך בשמירה על איכות ההתמחות. על מנת לתמוך בהמשכיות הטיפול, מומלץ לנסח פרוטוקולי העברת משמרות ומידע יעילים על המטופלים ושיתוף פעולה עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות.
מס’ מחקר: ממ/2022/3
תאריך סיום המחקר: 09/2023
דילוג לתוכן