המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הגורמים המשפיעים על ההיענות לשימוש בשירותי בריאות מקוונים ע"י האוכלוסייה המבוגרת בישראל

חוקרים: שוש שהרבני1, יונתן מזרחי1
  1. המכללה האקדמית עמק יזרעאל
רקע: השימוש של קשישים בשירותי בריאות מקוונים (שב"מ) עשוי לסייע להם בהנגשת פעולות הקשורות לבריאותם ולסייע בהקטנת העומס על מערכת הבריאות ולחסכון בעלויות מיותרות.
מטרות: לבדוק אמפירית את ההיענות לשימוש והמוכנות להשתמש בשב"מ בקרב בני 45 ומעלה, וכן לאפיין את העמדות והגורמים העיקריים המשפיעים על ההיענות לשימוש בשירותים אלו.
שיטה: סקר טלפוני למדגם של 703 אנשים בני 45 ומעלה בקבוצות אוכלוסייה שונות. שאלון המחקר משלב את עקרונות מודל "אימוץ טכנולוגיות מידע רפואיות" וכולל מאפיינים סוציו- דמוגרפיים וכלכלים. ב. ראיונות עומק איכותניים עם 30 איש.
ממצאים עיקריים: 78% מהגולשים באינטרנט ציינו כי הם משתמשים לפחות באחד משב"מ (79% במגזר היהודי 66% במגזר הערבי). מרבית השימוש נעשה באתר קופת חולים למידע אדמיניסטרטיבי. תדירות השימוש בשב"מ הינה גבוהה יותר ככל שגדולה יותר: מידת הנוחות הנתפסת בשימוש המקוון, מידת העידוד לשימוש מקוון, מידת האמינות הנתפסת של שב"מ, ומידת החשיפה לפרסומות.
מסקנות: א. כחמישית מהגולשים באינטרנט עדיין אינם משתמשים בשב"מ (22%). ב. השימוש בחלק ניכר מהשירותים המקוונים הינו גבוה יותר בקרב אוכלוסיות מבוססות מבחינה כלכלית. ג. החשיפה לפרסומת משפיעה על מידת השימוש והכוונה להשתמש בשב"מ.

המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: להגדלת תדירות השימוש בשב"מ כדאי להנגיש אתרי בריאות מקוונים לגיל השלישי, לפתח תוכניות לצוותים של קופות החולים לעידוד המטופלים להשתמש בשב"מ, ולהגדיל הפרסום במדיה לעידוד השימוש.
מס’ מחקר: ר/2012/74
תאריך סיום המחקר: 07/2015
דילוג לתוכן