המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

הבנת גורמי ומאפייני הסטיגמה ומחסומי הידע בפני שימוש נאות בשירותי בריאות הנפש בקרב ישראלים לאחר הרפורמה ואיתור פתרונות מתאימים

חוקרים: אפרים שפירא1, ליאת קורן1, עליאן אלקרינאוי2, גיל צוקרמן1
  1. אוניברסיטת אריאל
  2. אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
רקע: ידועים גורמים שונים העלולים להשפיע על ניצול מתאים של שירותי בריאות הנפש ביניהם גורמים חברתיים ופסיכולוגיים שונים. במחקר קודם שביצענו בלטו שני חסמים חשובים: סטיגמה וחוסר ידע.
נדרשת הבנה טובה יותר של מעוררי הסטיגמה והסיבות לחוסר הידע, במיוחד לאחר הרפורמה בבריאות הנפש ועידן נגיף הקורונה.
מטרות: 1. כיצד מתאפיינים הסטיגמה וחוסר הידע לגבי שימוש בשירותי בריאות הנפש בקרב ישראלים?
2. כיצד סטיגמה וחוסר ידע משתנים בקבוצות אוכלוסייה שונות: כולל דת ואתניות?
3. מה הם הפתרונות האפשריים שיתנו מענה ראוי ויעזרו להילחם בעיוותי הסטיגמה על מנת להגדיל את הסיכוי לשימוש מתאים בשירותי בריאות הנפש?
שיטה: נעשה סקר ידע עמדות והתנהגות בדיווח עצמי של 2116 משתתפים ישראלים בגילאי 18-55,
ונערכו ניתוחים דו משתניים ורב משתניים לאפיון סטיגמה וידע ולפי מאפיינים סוציו-דמוגרפיים שונים
כגון מגזר, דתיות ואתניות,
בשלב איכותני, בוצע -25 ראיונות עומק עם מנהיגים/בכירים ברפואה, בקהילה ובממשלה לצורך סיוע בפיתוח המלצות להפחתת הסטיגמה ולשיפור החינוך המתאים.
ממצאים עיקריים: ישראלים התמודדו עם סיכונים מוגברים בבריאות הנפש מאז התפרצות COVID-19, סטיגמה וחוסר ידע הקשורים לבריאות הנפש ממשיכים להוות מחסומים חשובים/משמעותיים לקבלת טיפול נפשי, למרות שהמצב כנראה משתפר. יתר על כן, הגישה לטיפול הפכה למחסום גדול יותר. נמצאו וריאציות לפי סוג של גורמי לחץ סטיגמה, ידע וחסמים אחרים, ולפי תת קבוצות מיעוט כולל ערבים,חרדים ויוצאי אתיאופיה. קיימות התערבויות אפשרויות כמו הגברת חינוך לבריאות הנפש, במיוחד מצד רופאים וקופות ולהגביר את הכשירות התרבותית.
מסקנות: יש לפתח וליישם יוזמות כדי להפחית סטיגמה ולהגדיל את הידע והנגישות לשירותי בריאות הנפש. קופות חולים ישראליות יכולות לפתח התערבויות ולשתף פעולה עם קבוצות קהילתיות שונות כדי לשפר את השימוש המתאים בשירותים. יש להתאים את התכניות להבדלים הקיימים בין קבוצות במגזרים שונים. מגבלות תקציב מהוות מכשול למתן מענה לצרכים אלה ויש צורך בחשיבה יצירתית כדי להתמודד עם אתגרי בריאות הנפש הנוכחיים והעתידיים.
מס’ מחקר: ר/2018/237
תאריך סיום המחקר: 02/2022
דילוג לתוכן