המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

דפוסי שימוש של נכי נפש בשירותי בריאות הנפש כחמש שנים לאחר החלת הרפורמה הביטוחית: סקר צרכנים

חוקרים: דורי ריבקין1, ליטל ברלב1
  1. מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל
רקע: בשנת 2016, לאחר החלת הרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש (ברה"נ) שהעבירה את האחריות להספקת השירותים ממשרד הבריאות לקופות החולים, ערך מכון ברוקדייל מחקר מקיף (מחקר הבסיס), אשר בחן את דפוסי השימוש בשירותי ברה"נ על ידי מקבלי קצבת נכות כללית בגין סעיף נפשי (נכי נפש) מנקודת מבטם הסובייקטיבית.
מטרות: בחינת השינויים שחלו בשימוש שעושים נכי הנפש בשירותי ברה"נ – טיפול נפשי בקהילה ושיקום ואשפוז פסיכיאטריים – כמו גם בשירותי הבריאות הכלליים, במהלך חמש השנים הראשונות ליישום הרפורמה.
שיטה: סקר צרכנים טלפוני הועבר ל-678 נכי נפש בשנת 2020. בניתוח הנתונים נעשתה השוואה בין נכי נפש עם ליקוי נפשי בלבד ובין נכי נפש עם ריבוי ליקויים.
ממצאים עיקריים: מבחינת היקף השימוש בשירותי ברה"נ בטווחי הזמנים הרלוונטיים ובהשוואה למחקר הבסיס, במחקר הנוכחי נמצא כי חלה ירידה בשיעור הצריכה של טיפול נפשי בקהילה (מ-89% ל-83%) בצד עלייה בשיעור האשפוז הפסיכיאטרי (מ-30% ל-36%). שיעור השימוש בשירותי סל שיקום נותר על כנו – כשליש. נכי נפש עם ריבוי ליקויים השתמשו פחות בשירותי אשפוז ושיקום פסיכיאטריים מאשר עמיתיהם עם ליקוי נפשי בלבד.
מסקנות: למרות משבר מגפת הקורונה, הצליחה מערכת ברה"נ לשמר את הספקת שירותי סל שיקום, החיוניים להשתלבותם של נכי הנפש בקהילה. רובם מקבלים את הטיפול הנפשי הקבוע בקופות החולים, הפועלות בתור הגוף המרכז את מכלול השירותים. לכן מומלץ להשקיע בקופות ולתמוך בהן לטיוב המענים המסופקים לנכי הנפש ולייעול תיאום הטיפול בין מגוון השירותים בתחום ברה"נ כמו גם בינם ובין הרפואה הראשונית.
מס’ מחקר: ר/2018/102
תאריך סיום המחקר: 03/2022
דילוג לתוכן