המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

דפוסי התקשורת עם הארגון הרפואי והשפעתם על מדדי איכות הבריאות

חוקרים: אריאל בניס1, ניסים הראל1, רפאל ברכאן1
  1. המכון הטכנולוגי – חולון, HIT
רקע: ארגוני הבריאות והמטופלים מתקשרים באמצעות ערוצי תקשורת שונים ולאחרונה הם רתמו לצורך כך את התקשורת הדיגיטלית.
מטרות: מטרות מחקר רטרוספקטיבי זה הן לסייע לארגון הרפואי לשפר ולהתאים אישית, במידת האפשר, את אמצעי ההתקשרות בין מטופלים והמטפלים השונים. שיפור התקשורת כולל שיפור הנגישות של המטופלים למטפלים ע"י הרחבת היכולות של ערוצי התקשורת הנוכחיים והצגת ערוצים חדשים.
שיטה: מחקר מבוסס נתונים המנתח את המידע המאוחסן ברשומות רפואיות אלקטרוניות (EMR) ובלוגים, המתעדים גישה לערוצי תקשורת שונים בין מטופלים לבין הכללית בשנים 2008-2016. במחקר נותחו נתונים של 311,168 מטופלי סוכרת.
ממצאים עיקריים: זיהינו ואיפיינו 13 פרופילים תקשורתיים של מטופלים. הראינו כיצד ההתנהגות התקשורתית מושפעת מאמצעי ההתקשרות שמעמיד ארגון הבריאות לרשות המטופל. ראינו כיצד מטופלים שונים מגיבים להכנסת אמצעי התקשרות טכנולוגיים חדשים ומשנים את אופן ההתקשרות שלהם עם ארגון הבריאות. מאידך, אמצעי ההתקשרות החדשים אינם משנים את אופן ההתקשרות של מטופלים אחרים וכימתנו את הקבוצות השונות. הראינו שחלק מהמטופלים מעדיפים לתקשר עם הארגון באמצעים טכנולוגיים ומגיבים יפה למסרונים, אחרים מעדיפים לתקשר עם הרופא ואחרים עם האחות.
מסקנות: זיהוי ערוץ התקשורת עם ארגון הבריאות ועם המטפלים השונים, המועדף על כל מטופל, יוצר הזדמנות להעביר מסרים מותאמים למטופל בערוץ התקשורת הנכון.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: קיים סיכוי גבוה יותר שבערוץ מותאם, המסר הטיפולי ייקלט אצל המטופל, תגדל ההיענות שלו לטיפול ואולי גם ישתפר מצבו הבריאותי.
מס’ מחקר: ר/2015/188
תאריך סיום המחקר: 06/2019
דילוג לתוכן