גורמים ארגוניים המשפיעים על אימוץ גישה טיפול ממוקד מטופל על ידי הרופאים באינטראקציית רופא-מטופל.המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות
 

המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

גורמים ארגוניים המשפיעים על אימוץ גישה טיפול ממוקד מטופל על ידי הרופאים באינטראקציית רופא-מטופל

חוקרים: מיכל בירון 1, דנה יגיל1, אילן יהושע2
  1. אוניברסיטת חיפה
  2. מכבי שירותי בריאות
רקע: מחקרים מצביעים על התוצאות החיוביות של גישת המטופל במרכז (PCC) עבור מרבית החולים. עם זאת, יש לרופאים קושי לאמץ את גישת PCC לגבי זהותם המקצועית. בהתחשב ביתרונות הרבות של גישת ה- PCC, חשוב להבין את הגורמים המשפיעים על נכונות הרופאים לאמץ גישה זו.
מטרות: המחקר מבוסס על התפיסה כי גורמים ארגוניים מסייעים לרופאים לאמץ את גישת PCC לזהותם המקצועית. המחקרים המעטים הקיימים בנושא זה הם ברובם איכותיים, ומתמקדים רק בתפיסות הרופאים ברמת הפרט, תוך התעלמות מהפרספקטיבה של בעלי עניין אחרים הקשורים לתהליך הטיפול. מחקר זה ביקש להבין את הנושא מנקודת מבט ארגונית (רמת המרפאה). שילבנו מידע מצוות המרפאה, מרופאים וממטופלים כדי לבחון את השפעתם של גורמים ארגוניים על אימוץ גישת ה- PCC ע"י הרופאים, כמו-גם את השפעת הגישה על תגובות המטופלים כפי העולה מציות המטופלים להנחיות הרופאים ומשביעות רצונם מהטיפול.
הנתונים נאספו באמצעות שאלונים שנתנו באופן אקראי לאנשי צוות, רופאים, וחולים ב 50 מרפאות ברחבי ישראל.
ממצאים עיקריים: ממצאים עיקריים: מצאנו קשר חיובי משמעותי בין אקלים השירות שחוו רופאים ואנשי צוות לבין מדד ה- PCC, ו השפעה של גישת PCC על ציות המטופל להנחיות הרופאים לטיפול מונע. בנוסף, ראינו כי אמפתיה בקרב רופאים (תכונת אישיות) עזרה להם לתפוס גורמים ארגוניים ככאלה המשפיעים על אימוץ גישה PCC לזהותם המקצועית.
מסקנות: גישת PCC הוא מרכיב חשוב לבריאותם של המטופלים וצריך להיות חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: ההמלצות התמקדו בקידום אקלים שירות חזק יותר במרפאות למשל, על ידי יצירת הזדמנויות לחיזוק מערכות יחסים ושיתופי פעולה בין רופאים, צוותים, מנהלי מרפאות והמנהל האזורי הרפואי בנושאים מקצועיים.
כמו כן הצגנו המלצות המתייחסות למשתנה מנהיגות שירותית, למשל על ידי כמו מעורבות קבועה יותר של המנהל המחוזי במרפאות) והמלצות למניעת עומס במרפאה (למשל, בעזרת הפסקות קצרות בין מטופלים).

מס’ מחקר: ר/2017/115
תאריך סיום המחקר: 04/2020
דילוג לתוכן