המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

בחירותיהן של נשים בהריון לגבי אופן הלידה והגורמים המשפיעים עליהן

חוקרים: יעל בנימיני1, עזי דן2, מירי גוזלן2
  1. אוניברסיטת תל אביב
  2. מכסי שירותי בריאות
רקע: המעבר להורות כיום מציב בפני נשים ובפני מערכת הבריאות אתגרים ואפשרויות שלא היו בעבר, כולל החלטות לגבי מגוון בחירות לגבי אופן הלידה.
מטרות: לבחון עד כמה בחירות לגבי אופן הלידה מונעות על-ידי גורמים אישיים ואישיותיים כגון אמונות לגבי הלידה, צורך וציפייה לשליטה בלידה ופחד מלידה.
שיטה: 850 נשים הרות ו-136 נשים שלא הרו מילאו שאלונים לגבי בחירותיהן באופן הלידה וגורמים שעשויים לנבא אותן והשתתפו במעקב טלפוני לאחר הלידה.
ממצאים עיקריים: בחירות טבעיות ורפואיות לגבי אופן הלידה ואופן הלידה בפועל קשורים עם מאפיינים אישיים, פחד מלידה, תפיסת הלידה כתהליך טבעי או רפואי, עמדות כלפי המדיקליזציה של הלידה, צורך בשליטה עצמית ושליטת הצוות הרפואי בלידה ופערים בינם לבין הציפייה לשליטה.
מסקנות: תפיסת הלידה כתהליך רפואי קשורה עם פחד מלידה, צורך בשליטת הצוות הרפואי והתערבויות רבות יותר, מתכוננות ולא מתוכננות. תפיסת הלידה כתהליך טבעי קשורה עם פחד נמוך מהלידה, צורך בשליטה עצמית על סביבת הלידה ופחות התערבויות, מתוכננות ובפועל.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: יש להכיר בשונות הרבה בין נשים בבחירותיהן לגבי אופן הלידה ובחשיבות תחושת השליטה של האישה, לספק מידע מקיף ולקיים שיח בין נשים לצוות הרפואי המלווה את ההיריון והלידה; יש לאתר ולטפל בנשים עם פחד גבוה מהלידה; יש לגשר על הפער בין מערך המיילדות בקהילה לבין הצוות המיילד בביה"ח.
מס’ מחקר: ר/2011/165
תאריך סיום המחקר: 12/2014
דילוג לתוכן