המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

בחינת עלות ותועלת של תפקיד אחות מנהלת מקרה כחלק מרכזי בהטמעת מודל המטופל במרכז במערכת האשפוז הישראלית

חוקרים: גיל זיו1, שולי ברמלי2,3, לימור חן1
  1. רמב"ם
  2. מאירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל
  3. אוניברסיטת חיפה
רקע: משרד הבריאות התווה מדיניות שמטרתה להטמיע את פרקטיקת המטופל במרכז וכדי לקדם נושא זה מחלקת אא"ג וניתוחי ראש צוואר בבית חולים רמב"ם הכניסה מספר שינויים ארגוניים כאשר אחד מהם הוא מודל אחות מנהלת מקרה (אמ"מ). מחקרים בעולם הראו כי אמ"מ הביאה לשיפור משמעותי במדדי איכות, פעילות ובטיב השירות (קיצור משך אשפוז, הורדת פניות למיון ועוד).
מטרות: לבחון את העלות מול התועלת של מודל אמ"מ בבית חולים אוניברסיטאי בישראל.
שיטה: בוצע מחקר שיטתי מעורב, רטרוספקטיבי ופרוספקטיבי אשר משלב ניתוח תוצאים וסקרי מטופלים במחלקת אא"ג וניתוחי ראש צוואר ובמחלקת נוירוכירורגיה. נמדדו תוצרים המשפיעים על עלות מול התועלת בשתי הזרועות והעיבוד הסטטיסטי בוצע ע"י חישוב והתאמה בין קבוצת הביקורת לקבוצת הניסוי וע"י אנליזה חד ממדית ובלתי תלויה.
ממצאים עיקריים: היעילות וההשפעה נמצאו כמשמעותיים סטטיסטית, מחלקת אא"ג ראש צוואר חסכה למטופליה 2,000 ימי המתנה לניתוח, 1,130 פניות חוזרות למיון וכ-3,000 ימי אשפוז, בתוספת עלות של 61 ₪ בממוצע למאושפז אלקטיבי. במחלקה הנוירוכירורגית מצאנו כי ניתן לקבל שיפור במדדי שביעות רצון ושירות עם תוספת של עלות של 217 ₪ בממוצע למאושפז אלקטיבי.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: על מנת להשיג את התועלת מקסימלית מתפקיד אמ"מ כל מחלקה צריכה לפתח מודל שמתאים לצרכי המטופלים שלה ולשלב לתוכה את תפקיד אמ"מ. הטמעת התכנית צריכה להיעשות תוך שימוש באמצעי הדרכה, ליווי ומעקב אחר ההליך.
מס’ מחקר: ר/2017/96
תאריך סיום המחקר: 06/2020
דילוג לתוכן