המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות (ע”ר)

The Israel National Institute For Health Policy Research

אפיון ההתפשטות של שפעת עונתית ופנדמית בישראל באמצעות מודלים מתמטיים

חוקרים: רמי יערי1
  1. אוניברסיטת תל-אביב
רקע: יכולתה של מחלת השפעת להתפשט באוכלוסייה תלויה בגורמים הקשורים בנגיף השפעת, האוכלוסייה והסביבה. על פי הערכות, שפעת עונתית תוקפת כל שנה בין 5 ל-20 אחוז מהאוכלוסייה בישראל. שפעת פנדמית מסוגלת להדביק שיעור גדול עוד יותר מהאוכלוסייה.
מטרות: אפיון וכימות הגורמים המשפיעים על הדינאמיקה של התפשטות שפעת עונתית ופנדמית בישראל.
שיטה: התאמת מודלים מתמטיים המתארים את תהליך התפשטות מגיפת השפעת לנתוני תחלואת שפעת עונתית ופנדמית בישראל, ומציאת המודלים המסבירים את הנתונים בצורה הטובה ביותר.
ממצאים עיקריים: העונתיות של השפעת מושפעת בעיקר מתנאי הלחות האבסולוטית המווסתים את יכולת ההדבקה של הנגיף, אך השונות בעוצמה ותזמון המגיפה העונתית קשורים יותר באבולוציה שעובר הנגיף, המתבטאת בהבדלים קטנים יחסית בשיעור הלא מחוסנים לשפעת בתחילת כל עונה. שילוב של שינויים בלחות האבסולוטית וההשפעה של חופשות מבתי הספר אחראים לשלושת גלי התחלואה בפנדמיה של שנת 2009 בישראל. רמת החסינות לשפעת הפנדמית עלתה משמעותית עם הגיל. כ-30% מכלל האוכלוסייה נדבקו בפנדמיה; כ-50% מהילדים בגילאי בית ספר לעומת רק כ-10% מאנשים בגיל 45+.
המלצות/ השלכות לקובעי המדיניות: חיסון ילדים בגילאי בית ספר הינה אסטרטגית החיסון היעילה ביותר לעצירת מגיפת שפעת פנדמית והגנה על הפרטים בקבוצות הגיל שבסיכון גבוה (תינוקות וקשישים). סגירת בתי ספר יכול לעכב את מגיפת השפעת אך עלול גם לגרום למגיפה גדולה יותר מהצפוי ללא ההתערבות.

מס’ מחקר: מ/2011/24
תאריך סיום המחקר: 07/2015
דילוג לתוכן